اخذ تعهد ارزی برای صادرات ریالی، یک مانع بزرگ در تحقق توسعه صادرات است

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، اخذ تعهد ارزی در قبال صادرات ریالی را یک سیاست نادرست در تحقق افزایش صادرات ذکر و تصریح کرد: از آنجا که تاجر و بازرگان ایرانی مالیات و انواع عوارض را پرداخت می کند نباید تعهد ارزی نیز بدهد زیرا این امر مانعی بزرگ در مسیر توسعه تجارت با همسایگان است.

رضا سواری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، با ذکر برخی از مشکلات موجود در صدور محصولات کشاورزی و دامی، اظهار داشت: در هیچیک از کشورهای دنیا بلحاظ دریافت مالیات وانواع عوارض از تولیدکننده که با هدف توسعه صادرات و افزایش درآمدهای ارزی برای کشور خود فعالیت می کند، دیگر تعهد ارزی گرفته نمی شود، اما صادرکنندگان ایرانی باید همچنان تعهد ارزی بدهند که این موضوع نارسایی های نامناسبی را در روند کاری آنها ایجاد کرده است.

وی در همین ارتباط افزود: در یک نگاه کلی، صادرکننده باید به ازای محصولی که به صورت ریالی به عراق و افغانستان صادر می‌کند، تعهد برگشت ارز بدهد؛ این تعهد در حالی گرفته می‌شود که نه زیرساخت سیستم بانکی آماده و پذیرای انجام چنین تعهدی است و نه می‌شود با چمدان ارز وارد کشور کرد، بنابراین چطور می‌‍شود تعهد ارزی و دلاری برای محصولی داد که به ریال صادر می‌شود.

سواری به تأثیر مقررات آنی بر بی‌انگیزگی فعالان اقتصادی اشاره کرد و یادآور شد: به دلیل اعمال این نوع سیاست‌های غلط، تولیدکنندگان و صادرکنندگان بسیاری متضرر شده‌اند، تا جایی‌که در سال‌ گذشته تعداد تاجران فعال در بخش کشاورزی در ارومیه‌ که همیشه رتبه‌های بالا در این بخش را داشت، به انگشتان یک دست هم نرسید.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، کارت بازرگانی خیلی از تاجران و صادرکنندگان نیز به دلیل عدم‌پرداخت همین تعهدات ارزی، تعلیق شده است.

این کارشناس با تأکید بر لزوم حمایت از صادرکننده، تصریح کرد: در همه دنیا تجار از پرداخت انواع عوارض و مالیات معاف هستند تا بتوانند با خیالی آسوده روی محصول، بازاریابی و بازارسازی و در نهایت ارزآوری تمرکز کنند اما در اینجا علی‌رغم پرداخت عوارض و مالیات از سوی صادرکننده، تاجر هر روز با یک نهاد و یک بخشنامه جدید مواجه و درگیر می‌شود.

سواری در تکمیل سخنان خود گفت: صادرات نه‌تنها برای تولیدکنندگان مفید خواهد بود بلکه ارزآوری خوبی برای کشور به همراه دارد. علاوه بر این تجار و بازرگانان ایرانی به‌سختی توانسته‌اند در بازارهای خارجی حضور یافته و سهمی بدست آورند لذا عقب‌نشینی آنها باعث می‌شود که کشورهای دیگر بازار آنها را تصاحب کنند و ما بتدریج از گردونه رقابت خارج شویم.

وی در پایان تاکید کرد: اگر درهای صادرات باز شود تعادل بیشتری در بازار ایجاد خواهد شد. اگرچه وضعیت صادرات اکنون بد نیست اما به خاطر مشکلاتی مانند بازگرداندن ارز، دشواری‌هایی ایجاد شده که لازم است در این زمینه راهکارهای لازم برای تسهیل صادرات اتخاذ شود.

کد خبر 45719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =