یارانه ۵۰ درصدی برای صادرکنندگان به روسیه

اگر ۲۰ تا ۳۰ درصد در قیمت رقابتی ضعف داشته باشیم و هزینه های حمل و نقل نیز ۱۸ تا ۳۰ درصد باشد سازمان ۵۰ درصد یارانه حمل و نقل به کالاهای صادراتی به روسیه پرداخت میکند

در سومین همایش کاربردی تجارت ایران و روسیه که بعدازظهر عصر روز گذشته (8 اسفندماه) برگزار شد؛ مینا مهرنوش معاون توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت گفت: بازار روسیه بازار بسیار خوبی برای صادرات کالاهای ایرانی بشمار می رود و سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی اصلی صادرات در کشور به بازارهای روسیه نگاه ویژه ای دارد در همین راستا، برای افزایش حجم مبادلات از فعالان اقتصادی کشور بخش خصوصی اتاق مشترک ایران و روسیه، بخش دولتی در جهت توسعه بازارها و نیز فعالان روسی و شرکت های ایرانی کمک و مشورت گرفته ایم.

مهرنوش ادامه داد: نگاه ما به بازار روسیه در کوتاه مدت در راستای ایجاد برنامه های عملیاتی افزایش حجم روابط و در بلندمدت در جهت پایداری روابط با این کشور است. مزیت های صادراتی ما به روسیه زیاد است اما برای تنوع بخشی به آن ها نیازمند برنامه ریزی هستیم. برای مثال در بخش محصولات کشاورزی تقاضا برای کالاهای ایرانی بسیار زیاد است، سازمان توسعه تجارت در جهت تنوع بخشی به صادرات کشور و با توجه به پتانسیل های بازار روسیه بر روی صادرات محصولات دیگر از جمله محصولات ساختمانی و پتروشیمی که شاید تا به امروز سابقه صادرات این محصولات را به روسیه نداشته ایم تمرکز کرده است.

وی با تاکید بر اینکه مصرف کنندگان روسی بر کیفیت کالاها بسیار حساس می باشند توضیح داد: متاسفانه صادرکنندگان ما توجه کافی به کیفیت کالاهای صادراتی خود به روسیه نداشتند و بازار روسیه را همانند سایر بازارهای منطقه می پنداشتند این در صورتی است که تحقیقات ما نشان می دهد مصرف کنندگان روسی بر کیفیت کالاهای صادراتی توجه خاصی دارند. بنابراین افزایش کیفیت کالاهای صادراتی ایران به روسیه از پیش شرط های حضور پایدار در این بازار است.

معاون توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت مشکل دیگر تجار ایرانی در این بازار را هزینه های حمل و نقل دانست و افزود: مشکل اصلی بنگاه های بخش خصوصی برای حضور در روسیه رقابتی نبودن قیمت کالاهای صادراتی نیست بلکه مشکل هزینه های حمل و نقل است که در این خصوص نیز سازمان توسعه تجارت یارانه حمل و نقل در اختیار صادرکنندگان قرار می دهد همچنین برای تسهیل ارتباط با روسیه برای ایجاد خطوط دریایی، ریلی و جاده ای یارانه در نظر گرفته ایم. اگر 20 تا 30 درصد در قیمت رقابتی ضعف داشته باشیم و هزینه های حمل و نقل نیز 18 تا 30 درصد باشد سازمان 50 درصد یارانه حمل و نقل به  کالاهای صادراتی به روسیه پرداخت میکند.

مهرنوش در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع برند سازی اشاره کرد و گفت: کشور ما در روسیه برند واحد و حرفه ای ندارد و می توان گفت در این زمینه ضعف داریم. اگر بخواهیم کالاهای ایرانی جایگزین کالاهای ترکیه در بازار روسیه شوند باید دقت کنیم حداقل در بسته بندی کالاهای ایرانی در حد کالاهای ترک باشند. برای حل این مشکل نیز سازمان توسعه تجارت به دنبال ایجاد شرکت های مدیریت صادراتی است تا شرکت هایی را وارد بازارهای روسیه نماییم که بازارها را حرفه ای می شناسند اطلاعات کافی از بازار دارند و در موضوعات حقوقی و سرمایه گذاری خبره هستند. وی ادامه داد: سیاست ایران برای برندسازی در روسیه برگزاری نمایشگاه های اختصاصی است که طبق برنامه ریزی های انجام شده سال آینده با توجه به مزیت های صادراتی در هر صنعت به صورت تخصصی نمایشگاه در روسیه برگزار کنیم.

وی در خصوص خدمات مالی نیز توضیح داد: در حوزه خدمات مالی با بانک توسعه صادرات و چند بانک در روسیه از جمله بانک ملی این کشور ارتباط برقرار کرده ایم تا شرکت های ایرانی بتواند در ایران حساب باز کنند و سپس از طریق سوئیفت با بانک های روسیه ارتباط برقرار شود. مهرنوش در پایان سخنان خود تاکید کرد: سازمان توسعه تجارت تمام تلاش های خود را برای تسهیل رابطه تجار ایرانی با روسیه انجام خواهد داد و بازارهای روسیه به واسطه اهمیتی که برای دولت ایران دارند در اولویت های اصلی سازمان توسعه تجارتلنگر قرار دارند.

کد خبر 4662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =