افت شتاب کاهش قیمت دلار 

بررسی های اگزیم نیوز نشان می دهد قیمت دلار در بازار تهران در یک ماه گذشته ۵ درصد و در هفته قبل ۱.۳ درصد افت کرد که این نشان می دهد شتاب نرخ ارز کاهش یافته است

روند تغییرات بهای ارز در بازار تهران در یک هفته گذشته به تبعیت از یک ماه گذشته کاهشی بود و این موضوع حکایت از تنظیم بازار ارز در آخرین ماه سال دارد. به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در هفته گذشته قیمت دلار در بازار تهران از رقم 3475 تومان به 3430 تومان کاهش یافت که این میزان افت به معنای ریزش 1.3 درصدی قیمت در یک هفته است. این در حالی است که بهای این ارز در یک ماه گذشته نیز افت 4.9درصدی را تجربه کرده است. به این ترتیب در هفته گذشته بهای دلار در بازار تهران با سرعت کمتری به روند نزولی خود ادامه داده است.

در این بین تحلیل ها نشان می دهند کاهش بهای ارز در بازار در شرایطی اتفاق افتاده که دو نوع تقاضای مهم در اسفند ماه در بازار ایجاد شده که در ماه های قبل به میزانی کمتر وجود داشت. این دو تقاضا یکی تقاضای ارز مسافرتی است و دیگری تقاضای ارز خرید کالاهای مورد نیاز برای تولید از جمله مواد اولیه و کالاهای واسطه ای تولید است که معمولا در ماه آخر برای سال جدید به جریان می افتد. با این حال روند کاهشی قیمت ها را در بازار شاهدیم که این امر نشان می دهد جریان ورودی ارز بیش از جریان خروجی آن بوده که این امر نشان از حضور بانک مرکزی در بازار ارز دارد.

البته در این بین نکته قابل ذکر آن است که دولت برای تأمین ریال مورد نیاز خود برای تأمین هزینه های عیدی و حقوق نیازمند فروش مقادیری ارز در بازار است که این موضوع جریان ورودی دلار در بازار را افزایش می دهد و به روند کاهشی قیمت منجر شده است. در این بین افزایش قیمت نفت در هفته گذشته از 40 دلار تا 50 دلار که اطمینان از افزایش منابع ارزی را تقویت می کند عامل دیگری است که دست بانک مرکزی و دولت را برای تنظیم بازار باز گذاشته است.

در عین حال پرداخت بدهی های نفتی شرکت هایی از جمله شل و توتال در هفته های اخیر همگی ظرفیت های ارزی کشور را تقویت کرده و امیدواری ها به روند رو به رشد ذخایر ارزی را در کشور افزایش داده است که می تواند به تقویت ثبات بازار ارز منتهی شود. با این حال کارشناسان با مقایسه دو ریزش 5 و 1.3 درصدی ریزش ماهانه و هفتگی بهای دلار معتقدند سرعت تزریق ارز به بازار کاهش یافته است و این کاهش بیشتر به دلیل رسیدن به آخرین روزهای سال است. عامل دیگر نیز کاهش قیمت اونس در بازارهای جهانی است. از منظر علمی کاهش بهای اونس تقاضای ارز را در بازار خودبخود کاهش می دهد و برعکس در شرایط رشد بهای اونس میزان تقاضا رشد خواهد کرد. به همین دلیل با کاهش قیمت اونس از حجم تقاضای ارز در بازار نیز کاسته شده است و تمام این عوامل در ثبات و افت بهای دلار در بازار موثر بوده است.

 

کد خبر 4891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =