تحقیق و تفحص از عملکرد «اتاق بازرگانی» کلید خورد

تحقیق و تفحص از عملکرد اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید.

به گزارش اگزیم‌نیوز، در نشست علنی امروز- سه شنبه ۳۰ فروردین - مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون اقتصادی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران(اتاق ایران) در ده‌سال اخیر مورد بررسی قرار گرفت و تصویب شد.

محمد رضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، متن تحقیق و تفحص را به شرح ذیل قرائت کرد: با احترام، بازگشت به نامه شماره ۱۴۲۵۱۱۱ مورخ هشتم تیرماه ۱۴۰۰ در خصوص تقاضای تعدادی از نمایندگان برای تحقیق و تفحص از «عملکرد اتاق بازرگانی؛ صنایع؛ معادن وکشاورزی ایران در ده سال گذشته» به استحضار می‌رساند:

در اجرای ماده (۲۱۲) آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، ابتدا اطلاعات واصله از دستگاه‌های اجرایی در مورخ ۱۴۰۰/۴/۸ در اختیار متقاضیان تحقیق و تفحص قرار گرفت و با توجه به اعلام متقاضیان مبنی بر عدم کفایت اطلاعات ارائه شده به کمیسیون، موضوع درجلسه رسمی مورخ ۱۸ / ۰۸ / ۱۴۰۰ ‌کمیسیون مطرح و پس از استماع نظرات طرفین، ضرورت انجام تحقیق و تفحص با حضور ۱۸ نفر از نمایندگان عضو کمیسیون در محورهای ذیل به تصویب رسید. لازم به ذکر است با توجه به وصول ۳ فقره تحقیق و تفحص با موضوعات مشابه۱- عملکرد اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران (اتاق ایران) ۲- بررسی عملکرد اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران (اتاق ایران) در ده سال اخیر ۳- تحقیق و تفحص از عملکرد اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران (اتاق ایران)، تمامی تقاضاها در اولین تقاضای واصله به کمیسیون ادغام و محورهای هریک از آنها در این تحقیق و تفحص تجمیع گردید.

محورهای تحقیق و تفحص بدین شرح است:

۱-بررسی میزان درآمدها و هزینه های انجام شده توسط اتاق در ده سال گذشته.

۲-بررسی میزان دستیابی به اهداف مصرح قانونی.

۳-بررسی میزان چابکی سازمانی اتاق.

۴-نحوه نظارت اتاق بر عملکرد واحدهای زیرمجموعه استانی و شهرستانی.

۵-بررسی خدمات و کیفیت ارائه آن به اعضای اتاق.

۶-بررسی موضوع حقوق های نجومی در اتاق.

در ادامه محمد حسن آصفری یکی از طراحان این تحقیق و تفحص گفت: هدف از این تحقیق و تفحص کمک به بخش تولید است. این یک وظیفه ذاتی برای مجلس شورای اسلامی  است  که با قانون گذاری  و  نظارت با تخلف برخورد کند و برای رفع موانع تولید اقدام لازم را انجام دهد.

عضو کمیسیون شوراها تصریح کرد: هدف از تشکیل نهادهای مدنی که از سوی مردم شکل گرفته کمک به تولید و تجارت است تا چرخ اقتصاد را بچرخاند اما برخی از این نهادها تبدیل به منافع شخصی شده است تا اینکه به دنبال منافع تولید کننده باشند.

نماینده مردم اراک بیان داشت:ما امروز شاهد هستیم که کارخانه‌ها با موانع تسهیلات بانکی و تامین مواد اولیه روبرو هستند و اتاق بازرگانی دغدغه ای برای رفع موانع تولید ندارد، متاسفانه این نهادها خود را در پشت جریان های سیاسی پنهان می کنند.

وی تصریح کرد: باید مشخص شود که افرادی که در اتاق بازرگانی عضو هستند به چه صورت جذب شدند و حقوق این افراد به چه میزان است،   این موضوع باید شفاف سازی شود.

در ادامه شهریار حیدری به عنوان یکی دیگر از نمایندگان طراح این تحقیق و تفحص گفت: شورای عالی نظارت اتاق بازرگانی ایران متشکل از سه وزیر است که با کمال تاسف به دلیل عدم نظارت از ابتدا با عدم شفافیت مواجهه بوده است و همین موضوع باعث شد اتاق های بازرگانی با مشکلاتی روبرو باشند، درآمدهایی برای اتاق تعریف شده که باید برای توسعه تجارت به کار گرفته شود اما بعد از ۱۰ سال هنوز اتاق بازرگانی جدید، تاسیس نشده است.

نماینده مردم قصر شیرین در مورد پرداخت حق عضویت اتاق بازرگانی بیان داشت: اتاق ایران دچار فساد اقتصادی و عدم شفافیت است. اتاق بازرگانی در کشورهای همسایه هیچ جایگاهی ندارد در حالی که ایران هزینه امنیتی در عراق را پرداخت کرده است اما عربستان و ترکیه جایگزین ایران در بازار عراق می شوند.

در ادامه مهدی عسکری  نماینده مردم البرز در مورد این گزارش گفت: این تقاضای تحقیق و تفحص در راستای بررسی نقاط قوت و ضعف اتاق بازرگانی تدوین شده است  و به نهادها و بخش خصوصی کمک می کند.

کد خبر 52110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =