سرکشی حساب های بانکی، پسندیده یا ناپسند؟

اگرچه طرح سرکشی به جساب های بانکی در راستای شفافیت بیشتر برای پرداخت‌های مالیاتی ایجاد شده است، اما ممکن است عواقبی برای بانک‌ها در پی داشته باشد، چرا که هیچ فردی حاضر به از بین رفتن امنیت اطلاعات حسابهای بانکی خود نیست

دستورالعمل نحوه بررسی و رسیدگی به تراکنش‌های بانکی مشکوک از چهارم اردیبهشت سال جاری ابلاغ شد، مسئولیت اجرای این دستورالعمل بر عهده ادارات کل امور مالیاتی گذاشته شده است. در این دستورالعمل ذکر شده تا در هر اداره کل متناسب با حجم اطلاعات دریافتی، یک یا چند گروه رسیدگی ویژه زیر نظر یکی از روسای امور مالیاتی که در امر حسابرسی مالیاتی دارای تبحر، دانش و تجربه کافی باشد، تشکیل شده و مشخصات مامورین مالیاتی مذکور به همراه رونوشتی از احکام صادراه برای ایشان به دفتر فنی و حسابرسی اعلام شود. رسیدگی به اطلاعات تراکنش های بانکی واصله به ترتیبی که در این دستورالعمل تعیین می شود، در اجرای ماده ۲۹ آئین نامه اجرایی ماده ۲۱۹ قانون مالیات های مستقیم، توسط گروه یا گروه های رسیدگی مذکور صورت خواهد پذیرفت.

این طرح در راستای شفافیت بیشتر برای پرداخت‌های مالیاتی ایجاد شده است، اما ممکن است عواقبی برای بانک‌ها در پی داشته باشد، چرا که هیچ فردی حاضر به از بین رفتن امنیت اطلاعات حسابهای بانکی خود نیست بنابراین ممکن است برخی کاربران با این اقدام از سیستم بانکی  سلب اعتماد کنند و سرمایه خود را به بازارهای دیگر منتقل کنند، اگزیم نیوز دیدگاه فعالان اقتصادی را در این زمینه بررسی کرده است.

 

سازمان امور مالیاتی، در بررسی حساب‌های بانکی امانتدار است

سید کامل تقوی نژاد، رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی با توجه به مقام حاکمیتی که دارد حتی حق سرکشی به حساب‌های بانکی را داراست و ماده 169 قانون چنین اختیاری را به آن داده است، گفت: این در حالی است که هدف اصلی ما بررسی شفاف دارایی‌ها به منظور دریافت مالیات است تا بتوانیم تعادل بیشتری را بین مودیان مالیاتی برقرار کنیم.

وی ادامه داد: اگر دارایی‌ها به درستی مورد بررسی قرار نگیرند و در مورد آن شفاف‌سازی نشود آنگاه باید ما را مورد سوال قرار داد که چرا اطلاعات دقیقی برای اخذ مالیات نداریم.

تقوی‌نژاد تاکید کرد که سازمان امور مالیاتی به طور حتم در بررسی حساب‌های بانکی امانت را رعایت خواهد کرد، چرا که حساب‌ها متعلق به اشخاص بوده و ما تا حدی که مجاز هستیم آن را بررسی می‌کنیم و اگر ماموری خارج از آنچه که تعیین شده به اطلاعات مردم ورود پیدا کند به‌طور حتم جرم بوده و مجازات خواهد شد، چرا که هدف ما فقط تطبیق حساب‌ها و پرونده‌ها با میزان دارایی و کشف حساب‌های مشکوک است.

وی به تحقق 90 درصدی درآمدهای مالیاتی در بودجه سال ٩٤ اشاره کرد و گفت: در سال 1394 حدود ٦٦ هزار و ٧٠٠ میلیارد تومان از درآمدهای مالیاتی محقق شدکه بیانگر تحقق ٩٠ درصدی درآمدهای پیش بینی شده در بودجه سال گذشته است.از این رقم حدود ٤٢ هزار میلیارد تومان برای مالیات مستقیم بوده که بیانگر تحقق ٩٦ درصدی درامد مالیات از این بخش است.

 

بررسی حساب های بانکی، غیر اخلاقی است

هوشنگ فاخر، عضو اتاق بازرگانی تبریز در گفت وگو با اگزیم نیوز بیان کرد: رصد حساب‌های بانکی‌کاری ناپسند و غیراخلاقی است، این کار موجب بی اعتمادی مردم به بانک ها همچنین اختلال در سیستم بانکی می شود.

وی افزود: سازمان امور مالیاتی بایدگردش پول‌های کلان را بررسی کند نه همه حساب ها را، یکی از علت های استقبال مردم دنیا به سیستم بانکی سوئیس امنیت اطلاعات حساب کاربران است. باید سیستم بانکی کشورمان مطابق با بانکداری اسلامی سعی بر جلب اعتماد بیشتری برای پیشبرد اهداف بانکی باشد نه عاملی برای خروج نقدینگی از بانک ها.

این عضو اتاق بازرگانی اظهار کرد: با توجه به سنتی بودن مردم ایران، اگر این رصد حساب های کاربران هم آغاز شود آنها سرمایه خود را در بازارهای موازی به جریان نمی اندازند، بلکه سعی بر حفظ آن به طرق های دیگری خواهند داشت.

کد خبر 9465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =