چرا ایران صادرات روغن زیتون ندارد؟

ممنوعیت ورود دانه های سبز زیتون ، نبود انگیزه کشاورزان برای تولید روغن زیتون و از همه مهمتر اجرایی نشدن طرح وزارت جهاد کشاورزی به علت فراز و نشیب تصمیمات دولتی طی سالهای گذشته از مهمترین دلایلی است که تولید روغن زیتون و بی نصیب ماندن آن در صادرات را رقم زده است

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، زیتون از جمله محصولاتی است که بسیاری از ایرانی ها به خام و با کیفیت آن برای استفاده روزانه خود اهمیت می دهند این در حالی است که به گفته رئیس اتحادیه روغن زیتون، در حال حاضر به دلیل کمبود تولیدات روغن زیتون در کشور واردات  این محصول هم دارای کیفتی مناسب و متناسب با ذائقه ایرانی است.

طبق این گزارش، تولیدات روغن زیتون در کشور با مشکلات جدی مواجه است به طوری که پاسخگوی نیاز داخل کشور نیست چه برسد به صادرات آن به سایر کشورها.

محمد رضا هاتفی مینایی: دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان زیتون در گفت و گو با اگزیم نیوز با بیان این که عمده محصولات تولیدی ربوغن زیتون در داخل کشور مصرف می شود اذعان داشت: مصرف سالانه روغن زیتون در کشور پاسخگوی نیاز داخل نیست لذا برای تامین نیاز داخلی مجبور به واردات هستیم.

وی در پاسخ به  این سوال که چرا با کمبود تولید این محصول در کشور مواجه‎ایم اذعان داشت: طی سالهای گذشته یکی از اقدامات  وزارت جهاد کشاورزی، تلاش برای اجرای طرح  توسعه ای باغات کشت زیتون بوده و  طبق پیش بینی این وزارتخانه باید 500 هزار تن تولید روغن زیتون تا سال 1394 صورت میگرفت.

او ادامه داد: اما برای اجرای این طرح باید 630 هزار تن زمین زیر کشت می رفت این در حالی است که پیش از شروع فعالیت دولت نهم و دهم زمین های زراعی تولید روغن زیتون از 36 هزار هکتار به 102 هزار هکتار وسعت یافت اما با شروع فعالیت دولت نهم سیاست تغییر کرده و این طرح متوقف شد لذا از 102 هزار هکتار عنوان شده 25 هزار هکتارش خشک و یا توسط کشاورزان به باغ پرتغال یا سایر باغات تغییر کرد در نتیجه تمام کشتزارهای ایران برای تولید روغن زیتون 75 هزار هکتار است که در دولت جدید طی سه سال گذشته در حدود 3 هزار هکتار به این مجموعه کشتزارها اضافه شده است.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان زیتون ادامه داد: لذا به جای رسیدن به 500 هزار تن روغن زیتون در سال 94 طبق هدفگذاری وزارت جهاد کشاورزی،که هم می توانست ارزآوری بسیار خوبی برای کشور داشته باشد و هم مصرف کنندگان داخلی از روغن های سالم تری بهره مند شوند امروز شاهد آن هستیم که میزان تولیدات ما در سال حداکثر 4 هزار تن است.

وی در بخش دیگری از سخنانش، ممنوعیت واردات دانه سبز زیتون توسط وزارت جهادکشاورزی را از دیگر دلایل کاهش تولیدات روغن زیتون داخلی دانست و اذعان داشت: همین موضوع باعث شده تا کشاورزان تمایل بیشتری به تولید روغن های کنروی داشته باشند تا روغن زیتون.

مینایی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که میزان تولیدات ناچیز روغن زیتون هم به علت رسیده شدن زودهنگام دانه های زیتون است که دیگر نمی توان تبدیل به روغن زیتون کنسروی کرد.

به گفته دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان زیتون، حداکثر تولیدات روغن زیتون در کشور 4 هزار تن بوده و حداکثر مصرف سالانه داخلی معادل 22 هزار تن است. لذا مابه التفاوت این مصرف از طریق واردات تامین می شود.

او در پاسخ به این سوال که واردات از چه کشورهایی بیشتر انجام می شود اذعان داشت: سوریه، ترکیه و اسپانیا مهمترین کشورهای واردکننده روغن زیتون به ایران هستند.

مینایی در ادامه سخنانش با اشاره به این که فرانسه و پرتغال بهترین و باکیفیت ترین روغن های زیتون در دنیا را دارا هستند افزود: متاسفانه در ایران به علت بی دقتی در نحوه برداشت زیتون، این محصول از کیفیت خیلی بالا برخوردار نیست اما واردات از سه کشور فوق، از لحاظ کیفی مناسب و متناسب با طبع ایرانی است.

وی یادآور شد: سالانه  واردات روغن زیتون، حداکثر 16 هزار تن در سال است که تقریبا 8 هزار تن آن از مبادی غیر رسمی و قاچاق وارد کشور می شود.

به گفته او، طی سال گذشته با حمایت ارگان های دولتی موفق به کشف و جمع آوری 2 هزار تن روغن زیتون شدیم اما متاسفانه همچنان این نوع روغن زیتون قاچاق که دارای کیفیتی بسیار نازل است به چشم می خورد.   

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان زیتون با بیان این که کشور ایران نیازمند سالانه یک میلیون تن روغن نباتی با توجه به جمعیت فعلی است و تامین این روغن فقط توسط تولید روغن زیتون میسر است ادامه داد: به نظر من باید مقدار نیاز زیتون توسط واحدهای به صورت فله‌ای وارد و پس از فرآوری و بسته‌بندی روانه بازار شود چرا که بدین طریق این واردات نیز تحت نظر وزارت بهداشت و موسسه استاندارد تولید خواهد شد. به گفته او،  23 استان کشور درگیر کشت زیتون هستند که 80 درصد آن در پنج استان قزوین، گیلان، زنجان، شیراز و مازندران قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه از ابتدای سال 1384 روند توسعه کشتزارهای زیتون و طرح طوبی بسیار کند شده است، گفت: تا زمانی که حمایت مسوولان چه در قالب بسته‌های حمایتی وچه در رابطه با فرهنگ‌سازی تولید و فرآوری و مصرف ادامه داشت و توسعه باغ‌ها و افزایش تولیدات زیتون نیز رو به ازدیاد بود.

کد خبر 12219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =