رشد شاخص ترس در اقتصاد آمریکا

در نگاهی به شاخصی به نام شاخص تزلزل یا VIX که نوسانات بورسی شرکت‌های S&P۵۰۰ را می‌سنجد و به آن شاخص ترس نیز گفته می‌شود، باید گفت تنگاتنگ شدن رقابت‌های دو نامزد انتخابات در روزهای آخر، باعث شده این شاخص روند افزایشی داشته باشد

به گزارش الجزیره، انتخابات این دوره ریاست جمهوری آمریکا یکی از غیرقابل پیش‌بینی‌ترین انتخابات‌های تاریخ مدرن محسوب می‌شود. در آستانه برگزاری این روز مهم، الجزیره به این موضوع پرداخته که رییس جمهور جدید آمریکا چه میراث اقتصادی‌ای خواهد داشت و چرا دنیا از وقوع یک برگزیت احتمالی دیگر هراسان است.

راسل جونز، از شرکت مشاوره اقتصادی لولین (Llewellyn)، در مورد تفاوت‌های اقتصاد آمریکا تحت ریاست جمهوری کلینتون و ترامپ صحبت کرده است. به گفته او «هیچ چیز مشترکی بین این دو نفر وجود ندارد...تحت ریاست جمهوری ترامپ، هر چیزی که تصور می‌شود از سال 1945 تاکنون قطعی است، مورد تهدید قرار خواهد گرفت: کاهش قابل توجه نرخ مالیات، نقض عجیب قوانین و وقوع نابرابری بیشتر.» جونز اضافه می‌کند: «من فکرمی‌کنم بازارها و اقتصاددانان به طور کلی از رییس جمهور شدن ترامپ بیشتر از پیروزی هیلاری کلینتون، نگران هستند.»

همچنین در نگاهی به شاخصی به نام شاخص تزلزل یا VIX که نوسانات بورسی شرکت‌های S&P500 را می‌سنجد و به آن شاخص ترس نیز گفته می‌شود، باید گفت تنگاتنگ شدن رقابت‌های دو نامزد انتخابات در روزهای آخر، باعث شده این شاخص روند افزایشی داشته باشد.

به گفته جونز: «شاخص VIX چیزهای زیادی در مورد ابهامات موجود به ما می‌گوید. من انتظار دارم با توجه به نزدیک بودن نتایج نظرسنجی‌ها، اگر ترامپ پیروز نشود، این شاخص همچنان بالاتر رود. این خبر خوبی نیست. ابهامات فراوان بازارهای مالی در کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان نیز منعکس می‌شود. و به شما می‌گوید که مردم آمریکا احتمالا با یک محیط اقتصاد کلان و یک محیط سیاسی کاملا متفاوت از آنچه قبلا داشته‌ایم، مواجه خواهند شد.»

به هر حال، جونز اشاره می‌کند که بازارهای مالی خودشان روش قدرتمندی برای اعمال نظم بر سیاستمداران دارند: «واقعیت این است که مقامات پوپولیست وقتی واقعا به قدرت می‌رسند، به ندرت به آنچه گفته‌اند، عمل می‌کنند.»

گفته می‌شود پیروزی دونالد ترامپ احتمالا باعث سقوط ارزش 5 تا 10 درصدی بازارهای سهام در سراسر دنیا خواهد شد. کارشناسان می‌گویند سرمایه‌گذاران به طور خاص نگران سیاست‌های ترامپ مبنی اعمال محدودیت بر تجارت و دفاع از سیستم حمایت از تولید داخلی هستند که می‌تواند به «جنگ جهانی تجاری» تبدیل شود. برخی کشورها از جمله استرالیا به دلیل سیاست‌های باز تجاری، در برابر چنین سیاستی آسیب‌پذیرتر خواهند بود.

به هر حال، با توجه به سیاست‌های اظهار شده ترامپ مبنی بر کاهش مالیات و افزایش هزینه‌های دفاعی و زیرساختی، اثرات اقتصادی پیروزی او برای خود آمریکا و دیگر کشورهای دنیا درهم خواهد بود.

کد خبر 14761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =