رشد اقتصادی ۶.۵ درصدی چگونه محقق شد؟

بررسی ها نشان می دهد که موتور محرک اصلی رشد اقتصادی در ۶ ماه اخیر بخش های نفت ، گاز و معدن بوده است هرچند آمارها از کاهش ۹.۷ درصدی رشد بخش ساختمان حکایت دارد

به گزارش اگزیم نیوز، رشد اقتصادی در آمارهای مرکز آمار در 6 ماهه نخست امسال 6.5 درصد اعلام شد هرچند که در آمارهای بانک مرکزی این رقم 7.4 درصد مخابره شده بود اگرچه این ارقام با احتساب نفت و گاز به شمار می آید. اعلام رشد اقتصادی 4.5 درصدی بدون احتساب نفت خام در 6 ماهه نخست سال جاری را باید یکی از مهمترین ارقام و آمارهای مخابره شده در روزهای اخیر به شمار آورد اگرچه رشد اقتصادی در شش ماهه نخست سال جاری با احتساب بخش نفت خام به 6.5 درصد بالغ شده است. افزایش تولید نفت و گاز توانست تا رشد بخش صنعت را به 9.1 درصد افزایش دهد هرچند که افزایش 5.9 درصد بخش کشاورزی نیز در افزایش تولید ناخالص داخلی کشور مؤثر بود. نرخ رشد بخش ساختمان در شش ماه نخست سال ۹۵، منفی ۹.۷ درصد بوده که همین ویژگی بررسی دقیق تر آمارهای بخش صنعت را خاطرنشان می کند. در آمارهای بخش صنعت افزایش استخراج نفت ، گاز طبیعی و معادن مورد نظر قرار می گیرد که در این چارچوب ، استخراج نفت و گاز طبیعی در بهار و تابستان امسال، رشد ۷۴.۹ درصدی را تجربه کرده است. بخش معدن نیز در این شش ماه، رشد ۵۳.۸ درصدی را به خود به ثبت رسانده که اهمییت بسزایی دارد.

بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال ۱۳۷۶ در شش ماهه نخست سال جاری به رقم ۳۳۱۸۶۱ میلیارد ریال با نفت و ۳۱۶۳۳۴ میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است، در حالی که رقم مذکور در مدت مشابه سال قبل با نفت ۳۱۱۵۵۸ میلیارد ریال و بدون نفت ۳۰۲۶۸۲ میلیارد ریال بوده که نشان از رشد ۶.۵ درصدی محصول ناخالص داخلی در شش ماهه اول سال ۱۳۹۵ با احتساب نفت خام دارد.

آخرین وضعیت رشد اقتصادی 6 ماه اول امسال – مرکز آمار ایران

نام بخش

نرخ رشد 6 ماهه نخست سال 95 ( درصد – سال پایه 1376 )

گروه کشاورزی

5.9

گروه صنعت

9.1

گروه خدمات

5.0

محصول ناخالص داخلی ( به قیمت بازار )

6.5

محصول ناخالص داخلی بدون نفت ( به قیمت بازار )

4.5

 



آمارهای مرکز آمار نشان می‌دهند که در بهار و تابستان سال جاری رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی ۵.۹، گروه صنعت ۹.۱ و گروه خدمات ۵.۰ درصد نسبت به دوره‌ مشابه سال قبل، رشد داشته است. رشد گروه صنعت عمدتاً ناشی از افزایش صادرات نفت خام و گاز طبیعی بوده‌است. از سوی دیگر نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در این دوره منفی ۹.۳ درصد بوده هرچند نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در سال ۹۴ نیز منفی و برابر با منفی ۱۴.۴ درصد بوده است.

موارد فوق نشان می دهد که اگرچه می توان به رشد بخش صنعتی در کشور امیدوار بود ولی افزایش محسوس استحصال گاز طبیعی از پارس جنوبی در سال های اخیر همچنین افزایش حجم صادرات گاز طبیعی و یا افزایش برداشت از ذخایر معدنی به کمک بهبود بازارهای جهانی مواد معدنی، هم اکنون پایه های اصلی رشد بخش صنعت به شمار می رود که در خصوص صنایع کوچک و متوسط که بار اصلی اشتغال کشور بر دوش آن هاست، تأثیر چندانی نداشته و ندارد. این شرایط نگرانی از عدم ایجاد اشتغال مورد نیاز مخصوصاً در صنایع کوچک و متوسط را خاطرنشان می سازد.

محاسبات فصلی در مرکز آمار ایران در قالب ۱۵ بخش اصلی متشکل از ۴۲ رشته فعالیت انجام می‌شود که بر این اساس گروه کشاورزی شامل زیر بخش‌های زراعت و باغداری، دامداری، جنگل‌داری و ماهیگیری، گروه صنعت شامل زیر بخش‌های استخراج نفت خام و گاز طبیعی، استخراج سایر معادن، صنعت، تأمین آب، برق و گاز طبیعی و ساختمان است و گروه خدمات شامل زیر بخش‌های عمده‌فروشی و خرده فروشی، هتل و رستوران، حمل و نقل و ارتباطات، واسطه‌گری‌های مالی، مستغلات، امور عمومی، آموزش، بهداشت و مددکاری و سایر خدمات است.

کد خبر 16385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =