نقش جاده ابریشم دریایی در حمل و نقل جهانی

محمد سعیدی گفت: با توجه به میزان جابه جایی کانتینری بین خاور دور و اروپا در سال ٢٠١٦ میلادی به ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار کانتینر نشان می دهد که جاده ابریشم؛ مکمل حمل و نقل دریایی است

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: با توجه به میزان جابه جایی کانتینری بین خاور دور و اروپا در سال ٢٠١٦ میلادی به 23 میلیون و 500 هزار کانتینر نشان می دهد که جاده ابریشم؛ مکمل حمل و نقل دریایی است.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از روابط عمومی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، محمد سعیدی در بیست و هشتمین مجمع بین المللی کرانس مونتانا دربارسلونای اسپانیا، افزود: با وجود دیدگاه های سنتی در این مقوله، جاده ابریشم که مسیر اتصال آسیا به اروپاست تنها منحصر به حمل و نقل جاده ای نیست و مسیرهای دریایی را نیز در برمی گیرد.
وی با اشاره به بعد دیگری از تجارت در جاده ابریشم اظهارکرد: نقش حائز اهمیت جاده ابریشم را می توان در توسعه سیاسی و اقتصادی تمدن کشورهایی چون چین، کره، ژاپن و شبه قاره هند، ایران، اروپا، ساحل عاج و عربستان متصور شد.
به گفته وی، از بدو شروع تجارت در جاده ابریشم ، حجم حمل و نقل محمولات از طریق مسیرهای دریایی در مقایسه با مسیرهای زمینی بیشتر بود که توسط کشتی های ایرانی، عرب و هندی حمل می شد و چینی ها نقش کمرنگی در حمل کالا از طریق دریا داشتند.
سعیدی در ادامه به مفهوم خاص و حائز اهمیت مسیر حمل ادویه «The Spice Routes» اشاره کرد و گفت: این عبارت برای مسیرهای دریایی ابریشم بکار می رود و بر شبکه ای از مسیرهای دریایی دلالت دارد که شرق را به غرب متصل می کند.
«اتصال این مسیرها از کرانه غربی ژاپن و از طریق جزایر اندونزی واقع دراطراف هند به جزایر خاورمیانه شروع و از آنجا از طریق دریای مدیترانه به اروپا با مسافتی بیش از ١٥ هزار کیلومتر منتهی می شد و اولویت اصلی تجار برحمل و نقل بار از طریق مسیرهای دریایی ابریشم متمرکز بوده است».
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی با بیان این که میزان جابه جایی کانتینری بین خاور دور و اروپا در سال ٢٠١٦ میلادی به 23 میلیون و 500 هزار کانتینر رسید، اظهارداشت:به بیانی دیگر حجم جابه جایی کانتنیری از طریق دریا و در سال گذشته میلادی در یانمسیر روزانه ٦٤ هزار و ٣٨٣ TEU بوده است.
سعیدی درادامه مقایسه تجارت دریایی و ریلی افزود: سیستم های غیرواحد و متفاوت درخطوط ریلی کارایی کمتری داشته و هزینه های سنگین عملیاتی را به همراه دارد. از سوی دیگر، محدودیت تعداد ایستگاه های تغییر بوژی ظرفیت حمل و نقل را محدود و زمان رسیدن بار به مقصد را کند می کند و اختلاف قیمت شش هزار دلاری برای حمل یک کانتینر ٢٠ فوتی از طریق دریایی و ریلی گویای مزیت حمل و نقل دریایی در مقایسه با ریلی است.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی یادآورشد: پیش بینی می شود تجارت دریابرد درسطح جهان و درسال جاری میلادی به ١١ میلیارد و ٥٠٠ میلیون تن خواهد رسید که در مقایسه با سال گذشته میلادی رشد ٣،١ درصدی را تجربه خواهد کرد.
مجمع کرانس مونتانا یک سازمان غیردولتی و بین المللی سوئیسی است که اولین بار در سال ١٩٨٦برپا شد و این مجمع سالیانه کنفرانسی را در خصوص یک رویداد مشهور جهانی است با حضور مقامات اقتصادی کشورها و مدیران عالی شرکت های بین المللی دنیا برگزار می کند.

کد خبر 20992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =