حضور ناظر سوم برای تطبیق استاندارهای دو کشور

همایش بزرگ تجاری ایران و عراق با هدف ایجاد ارتباطات تجاری B۲B و تجلیل از شرکت های پیشتاز در حوزه صادرات به عراق با حضور هیئت های عالی رتبه عراقی بیست و سوم مهرماه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی روز پایانی خود را می گذارند

به گزارش اگزيم نيوز، همایش بزرگ تجاری ایران و عراق با هدف ایجاد ارتباطات تجاری  B2B و تجلیل از شرکت های پیشتاز در حوزه صادرات به عراق با حضور هیئت های عالی رتبه عراقی بیست و سوم مهرماه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی روز پایانی خود را می گذارند. این همایش دو روزه با مشارکت اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق و ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق، به همت دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران برپا شده است.

دکتر سنجابی شیرازی، معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران در این نشست ضمن تاکید بر مساله استاندارد در دنیا گفت: طبق تفاهم نامه ای که در سال2016 با طرف عراقی داشتیم. بنا شد به منظور انطباق استاندارد های کالایی، 51 گروه کالایی را که بیشترین سهم صادرات را بین دو کشور دارند در یک برنامه پایلوت مورد ارزیابی قرار گرفتند. این طرح مرحله 1 از پروژه تطبیق استانداردها بود که تا کنون عملیاتی نشده است.

 سنجابی در ادامه گفت: به نظر می رسد اگر واحد نظارتی دیگری که در بحث استانداردها ذی نفع نباشد و بر استانداردها نظارت داشته باشد نتیجه بهتری حاصل خواهد شد.

وی با اشاره به شعار سازمان ایزو که می گوید«هر کالا یک آزمون» گفت: خوشبختانه طرف عراقی نیز بر اهمیت این موضوع اشراف دارد و بعد از موافقتنامه ای که در 2016 با عراق امضا کردیم فضا برای همکاریهای دو جانبه بهتر مهیا می شود. از سوي ديگر رتبه استاندارد ایران رتبه ای مناسب است و به لحاظ استانداردهای بین المللی، تایید شده هستیم.

سنجابی مشکل ایران و عراق را در پارادایم های مشترک دانست و اذعان داشت: چشم انداز مشترک خوبی را پیش بینی می کنم، دو کشور در حال حاضر عضو ISO هستند و زمینه برای همکاریهای مشترک در زمینه انطباق فراهم است.

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران خاطر نشان کرد و گفت: قطعا توسعه رخ نمی دهد مگر آنکه دو کشور  طبق مثلث برنامه های اقتصادی که از سه ضلع استاندارد سازی، مدیریت کیفیت و رقابت پذیری است تشکیل شده با هم همکاری و تعامل سازنده داشته باشند.

حسين تیز مغز رئیس اتاق مشترک ایران و عراق نیز در این همایش با اشاره به فرصت های بیشمار اقتصادی برای فعالیت اقتصادی در عراق گفت: با آغاز آزادسازی مناطق تحت اشغال عراق این فرصت برای فعالان اقتصادی حوزه های مختلف فراهم می شود که در عراق کار کنند.

 وی با نقد برخورد جانبدارانه دولت عراق در ارائه تخفیف ها و تخصیص تعرفه های ترجیحی به برخی کشورها گفت: با وجود حجم بالای صادرات ایران به عراق این اتظار را از مسئولین داریم که شرایط عادلانه تری را در تعاملات فی مابین لحاظ کنند.

تیزمغز افزود: جدا از عدم تخصيص تعرفه ترجیحی و هرگونه تخفیف فعالان اقتصادی ما هزینه هایی چون گمرکات و... را نیز به دوش می کشند که منصفانه نیست.

وی با اشاره به تجربه 8 ساله خود در بازار عراق گفت: شخصا بیش از 80 درصد مشکلات کار در عراق را دیده و با آن آشنا هستم. در عراق شرکت های زیادی وجود دارند که از حضور و سرمایه گذاری شرکت های ایرانی استقبال می کنند.

تیز مغز در ادامه گفت: ما سالانه حجم قابل توجهی از توریست مذهبی را از عراق و ایران داریم که در ایام عزاداری حسینی، یک ماه خدمات رایگان در اختیار آنها قرار می دهیم.  می توان این خدمات را در تمام طول سال ارائه داد. که بستر اشتغالزایی و رونق اقتصادی را در عراق توسعه فراهم می کند.

تیزمغز مشکلات حوزه حمل و نقل و نقل را از  مشکلات دیگر حوزه عراق عنوان کرد و گفت: حمل و نقل کامیونی در ایران درصد بالایی از حمل و نقل ما را شکل می دهد که به دلایل مختلف از جمله نرخ سوخت و  اجبار از گذرگاه های چندگانه به ضرر ما تمام می شود. در مقایسه با کشور ترکیه که مستقیما کالای خود را به عراق وارد می کند این مشکل برای ما همچنان ادامه دارد و امیدواریم بتوانیم برای رفع آن چاره اندیشی کنیم.

 

 

 

 

 

 

کد خبر 22175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =