سهم قابل پیش بینی ایران از بازار سیمان عراق

حجم فعلی تعاملات تجاری ایران و عراق ۸ میلیارد دلار است که در سه سال گذشته ثابت مانده است. تلاش داریم امسال حجم روابط تجاری فی مابین را تا ۱۰ میلیارد دلار افزایش دهیم.

مریم خورشیدی-  دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق در گفتگو با پایگاه خبرنگار اگزیم نیوز در مورد هدف گذاریهای انجام شده برای توسعه روابط آتی ایران و عراق گفت: حجم فعلی تعاملات تجاری ایران و عراق 8 میلیارد دلار است که در سه سال گذشته ثابت مانده است. تلاش داریم امسال حجم روابط تجاری فی مابین را تا 10 میلیارد دلار افزایش دهیم.

حمید حسینی افزود: پیش بینی می کنیم امسال با توجه به نصب خط لوله گاز در شش ماهه نخست و افزایش 6 درصدی صادرات تا امروز، حجم صادرات فی مابین تا پایان سال  به 10 میلیارد دلار برسد.

وی خاطرنشان کرد: .ما روزانه 20 میلیون دلار کالا به عراق صادرات داریم و پیش بینی می شود با اقداماتی که تصمیم به انجام داریم و اتفاقاتی که در منطقه افتاده شاهد افزایش سهم صادرات ایران به عراق باشیم.

حمید حسینی با اشاره به نشست اخیر تجاری مشترک ایران و عراق گفت: ما در همایش اخیر مشترک بین دو کشور سه هدف عمده و مهم را دنبال کردیم که پر اهمیت ترین آنها جلب توجه مسئولین دو کشور برای حل چالشهای موجود بود.

حسینی خاطرنشان کرد این همایش با هدف ایجاد مشارکت بین شرکتهای ایرانی، تعدادی از شرکتهای خصوصی و دولتی را دعوت کرد تا روابط را از سطح فعلی خارج کند. در حال حاضر روابط بیشتر به شکل پیله وری در جریان است که متناسب با حجم و نوع رابطه دو کشور نیست.

 وی سومین هدف از برگزاری این همایش را اتصال ظرفیت های خالی صنایع ایران به عراق عنوان کرد و گفت: عراق نیازمند توسعه صنایع خود است و ظرفیت های خالی در این حوزه در عراق وجود دارد. ایران این ظرفیت و توان را دارد که به جای سرمایه گذاری مجدد، صنایع خود را به عراق منتقل کرده و در این بخش از موقعیت بالقوه موجود استفاده کند.

 دبیر اتاق مشترک ایران و عراف اذعان داشت: روابط ما با عراق بیشتر یک رابطه یکطرفه بوده است،چون عراق به بسیاری از کشورهای دنیا نفت صادر می کند و کالا وارد میکند از آنجاییکه ما که وارد کننده نفت نیستیم لذا تراز تجاری به شدت به نفع ایران هست و این رابطه یکطرفه باعث آسیب خوردن در درازمدت خواهد شد.

 وی افزود: .همیشه نمیتوانیم این رابطه یکطرفه را داشته باشیم .لذا باید سعی می کنیم  تجربیاتی که در حوزه صنعت وخدمات داریم را به عراق منتقل کنیم تا به صادرات کالاهای عراقی کمک کنیم .

حمیدحسینی در مورد تنوع کالای صادراتی ایران به عراق گفت: خوشبختانه تنوع کالاهای ما با عراق خیلی بالاست .حدود 15 درصد از کل صادرات ما به عراق است که عمده این صادرات لوازم و مصالح ساختمانی است. پس از آن مواد غذایی و فراوردهای نفتی وشوینده ها رتبه دوم را دارد .کمترین کالاهای صادراتی ما دارو و  تجهیزات پزشکی است.

به گفته وی حدود 55 درصد صادرات ایران به عراق لوازم ساختمانی است. حسینی افزود: البته از سال گذشته سیمان از سبد صادراتی ما به عراق خارج شد ولی با توجه به مسائلی که در اقلیم کردستان بوجود آمده و استقرار تولید کننده های سیمان که دراین اقلیم احتمالا مسیر صادرات سیمان به حکومت مرکزی دوباره باز خواهد شد.در ضمن سرمایه گذاران ایرانی در عراق فعال هستند وبه همین خاطر ما خود را درآینده نزدیک در بازار تولید سیمان عراق سهیم خواهیم دانست.

حسینی چالش اصلی را در توسعه روابط تجاری دو کشور کمبود زیرساختها و موانع بانکی دانست و گفت: چالشهای اصلی بین دو کشور،کمبود زیرساختها وروابط بانکی است. این همایش نیز تمرکز ویژه ای بر رفع این چالش  داشت. حضور مسئولین رده بالای بانکی در این همایش نشان از عزم جدی برای رفع این بخش از مشکلات بود و گفتگو های خوبی برای رفع مشکلات بانکی در این همایش صورت گرفت.

 

کد خبر 22300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =