پتانسیل های صنعت گردشگری برای جایگزینی نفت

محمود بهمنی: صنعت گردشگری از جمله صنایعی است که خیلی راحت می تواند جای نفت را برای ما بگیرد، منتهی این مسئله منوط به اصلاح زیرساختها است تا بتوانیم این صنعت را جایگزین حتی نفت کنیم

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اصلاح زیرساخت برخی از صنایع می تواند جایگزین مناسب برای صنعت نفت باشد.

محمود بهمنی در گفت و گو با اگزیم نیوز اظهار کرد: صنعت گردشگری از جمله صنایعی است که خیلی راحت می تواند جای نفت را برای ما بگیرد، منتهی این مسئله منوط به اصلاح زیرساختها است تا بتوانیم این صنعت را جایگزین حتی نفت کنیم.

وی در پاسخ به این سئوال که چگونه سه صنعت نفت و پتروشیمی، گردشگری و حمل ونقل می تواند در سرعت بخشیدن به رشد اقتصادی آینده کشور تاثیرگزار باشد، گفت: در خصوص صنعت نفت اگر منظور توجه روی مبحث ارزش افزوده و تبدیل آن باشد، موثر است اما اگر صادرات نفت خام مد نظر باشد، سرانجام آن برای کشورمفید نیست.

بهمنی تصریح کرد: از آنجایکه نرخ قیمت نفت براساس قیمت جهانی تعیین می شود؛ به نوعی دست ما نیست، بنابراین تکیه کشور صرفا برصنعت نفت، می تواند ما را دچار کسری بودجه عظیمی کند که مجبور می شویم بدهی های دیگری را متقبل شویم.

برهمین مبنا برای تامین هزینه ها و اصلاح بودجه، ملاحظه می کنید؛ کسری بودجه درپایان سال با یک رقم قابل توجهی ظاهر می شود.

وی با اشاره به این موضوع که گردشگری را می توان از جمله صنایع قابل توجه درمرحله نخست در رشد اقتصادی ذکر کرد، گفت: در واقع بعد از رونق دادن به صنعت گردشگری می توان؛ حمل و نقل ریلی را در مرحله بعدی در نظر بگیریم زیرا خود مسئولان امر هم دقت خاص به این صنعت دارند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: هم اکنون بهتراست؛ صنعت نفت را به عنوان یک ثروت و دارایی مدنظر داشته باشیم تا این ثروت تبدیل به دارایی دیگر شود نه هزینه. چراکه اگر بخواهیم هزینه های جاری کنیم معنا و توجیهی نخواهد داشت.

وی همچنین یادآورشد: تا حدودی سه فاکتور مذکور می تواند موثر باشد و البته قابل ذکر است گفته شود دولت جدیدا محیط زیست را هم اضافه کرده است که بی تاثیر نیست.

 

کد خبر 22705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =