اصلاح قیمت بنزین با چاشنی تورم

حسین سلاح ورزی معتقد است اصلاح قیمت بنزین قطعا با اثرات تورمی روبرو است

بحث بر سر اثرات تورمی افزایش قیمت حامل های انرژی همچنان بین کارشناسان و فعالان اقتصادی کشور ادامه دارد؛ در این رابطه برخی معتقدند سوخت اثر زیادی بر تورم مصرف کننده نمی گذارد و اندک تورمی که از این محل در کوتاه مدت ایجاد می شود در میان مدت برطرف خواهد شد. در مقابل برخی معتقدند افزایش قیمت سوخت در کشور می تواند اثرات ضربتی بر قیمت سایر کالاها وارد کند که این اثرات به سرعت خود را نشان داده و به افزایش سطح عمومی قیمت ها منجر خواهد شد.

مخالفان افزایش قیمت سوخت معتقدند این که قیمت بنزین ناگهان با 50 درصد رشد روبرو شود قطعا اثرات تورمی به دنبال خواهد داشت و چگونه می توان نقش چنین متغیر مهمی را نادیده گرفت؟ به عقیده آنها بنزین و به خصوص گازوئیل در سبد تولید، حمل و نقل و قیمت تمام شده یک قلم بسیار مهم محسوب می شود درحالیکه دولت قصد دارد این متغیر مهم را با افزایش شدیدی روبرو سازد.

به عقیده آنها دولت باید در خلال سال های اخیر با شیب ملایم قیمت ها را افزایش می داد و نفس این که در قانون افزایش پلکانی اندیشیده شده همین است تا از اثرات تورمی آنی و شوک های قیمتی جلوگیری به عمل آید درحالیکه دولت در سال های اخیر نسبت به این موضوع مهم بی تفاوت بوده و اکنون در تلاش است به صورت ناگهانی قیمت سوخت را افزایش دهد.

مسأله مورد تأکید دیگر در این رابطه بیتفاوتی دولت به موضوع کیفیت بنزین مصرفی در کشور است. بنزینی که در حال حاضر در ایران مصرف می شود قابل مقایسه با بنزین منطقه و دنیا نیست و همین مسأله باعث می شود مجبور باشیم در محاسبه قیمت سوخت بر اساس قیمت های منطقه ملاحظاتی را رعایت کنیم.

به علاوه این که قیمت بنزین در منطقه نه بر اساس دستور دولت بلکه تابعی از قیمت نفت و عرضه و تقاضا است و بی معنی است که صرف قیمت منطقه بدون درنظر گرفتن سایر مولفه ها ملاک قیمت گذاری دستوری برای سوخت باشد. این در شرایطی است که دولت تنها به فکر افزایش قیمت است و اگر قیمت های منطقه با کاهش روبرو شوند برنامه ای برای کاهش قیمت در دست اجرا ندارد.

در این رابطه نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی با بیان اینکه افزایش قیمت حامل های سوختی حتما اثرات تورمی دارد می گوید: دولت می‌تواند تفاوت این مبلغ را ذخیره و به عنوان مثال در موضوع بیمه سلامت هزینه کند.

حسین سلاح ورزی درباره زمزمه های افزایش قیمت سوخت و تاثیرات آن اظهار کرد: در راستای هدفمندی یارانه یکی از تکالیف دولت این است که با شیب ملایم قیمت سوخت را واقعی و به قیمت فوب خلیج فارس نزدیک کند و نهایتا چون منجر به اصلاح ساختار اقتصادی می شود کار خوبی است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی افزود: البته این کار حتما اثرات تورمی خواهد داشت و پیش بینی دولت هم این است که مقداری تورم افزایش پیدا می کند اما در نهایت یک حرکت اصلاحی مناسب تلقی می شود.

وی با بیان اینکه ما یک قانون هدفمندی یارانه ها داریم و یک اصل برای اصلاح ساختار اقتصادی و آزادسازی قیمت‌ها که باید به تدریج آزاد شود ادامه داد: دولت نمی تواند همه درآمدهای خود را روی درآمدهای نفتی و مالیاتی متمرکز و درآمدهای خود را صرف یارانه برای این چنین مواردی بکند.

سلاح ورزی تصریح کرد: البته دولت می‌تواند تفاوت این مبلغ را ذخیره و به عنوان مثال در موضوع بیمه سلامت هزینه کند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی،صنایع و کشاورزی درباره کاهش بودجه عمرانی در لایحه بودجه گفت: کاهش بودجه عمرانی امر پسندیده‌ای نیست و به معنی پرهزینه تر شدن دولت است و دولت در این باره باید یک سازوکار از جمله ماده 27 در واگذاری طرح های نیمه تمام اهتمام بورزد و همچنین در بودجه عمرانی تخصیص واقعی صورت بگیرد و دولت نسبت به آن متعهدتر عمل کند.

وی ادامه داد: هرچند افزایش بودجه عمرانی از جهاتی کمک به تحرک و رونق اقتصاد می کند اما، باید دولت بودجه را عملیاتی ببندد یعنی اگر بودجه ای را در نظر بگیرند ولی بعد محقق نشود خود اینکار اثرگذاری منفی بر جای می گذارد که به نظرمی رسد دولت سعی کرده بودجه را عملیاتی ببندد.

کد خبر 22958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =