صادرات کشور تا پايان امسال کمتر از پيش بيني هاست

حميد حسيني گفت: با ارزیابی‌های انجام شده، امسال صادرات فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی کشور افزایش نخواهد یافت

حميد حسيني ضمن انتقاد از وضع صادرات فرآورده‌هاي نفتي، گفت: هدف دولت صادرات 50 ميليارد دلاري درسال 96 بود که ازاين ميزان 15 ميليارد دلارش سهم نفت و 10 ميليارد دلار آن هم سهم ميعانات گازي و محصولات پتروشيمي تعيين شده بود، اما به نظر مي رسد امسال جهشي در صادرات اين محصولات نداشته باشيم و صادرات کلي کشور روي رقم 40 تا 45 ميليارد دلار خواهد ماند. 
وي با بيان اينکه ارزيابي ها نشان مي دهد صادرات پتروشيمي تا پايان امسال حدود 8 ميليارد دلار و صادرات ميعانات گازي به حدود 4 ميليارد دلارخواهد رسيد گفت : متاسفانه در صادرات قير تصميمي که کارگروه تنظيم بازار گرفت و خوراک واحدهاي توليد قير را با ارز آزاد محاسبه کرد باعث شد تا صادرات اين محصول 50 درصد کاهش يابد و در صادرات روغن پايه و روغن موتور هم با کاهش صادرات مواجه هستيم .
سخنگوي اتحاديه صادرکنندگان فرآورده‌هاي نفت، گاز و پتروشيمي با بيان اينکه بخشي از علت کاهش صادرات به دليل کاهش توليد، بخشي به دليل تصميمات غلط و مانع تراشي درسر راه صادرکنندگان و بخشي هم به دليل ضعف در حکمراني دولت بوده است، ادامه داد: بايد طوري تصميم‌سازي کرد که جلوي تخلفات گرفته شود. در اين بخش ميزان تخلف زياد است و ما از اين وضع راضي نيستيم. در بخش‌هايي از صادرات فرآورده‌هاي نفتي چه به صورت رسمي و چه به صورت غيررسمي قاچاق صورت مي‌گيرد.
حسيني افزود: امسال به دليل طولاني شدن اورهال چهار فاز پارس جنوبي شرکت نفت مجبور شد به نيروگاه‌ها گازوئيل بدهد و صادرات از مرزهاي زميني را قطع کرد واين مسئله باعث شد تا صادرات زميني نداشته باشيم و عملا بازار عراق و افغانستان را از دست داده ايم. 
وي مشکل ديگر در راه صادرات فراورده هاي نفتي و پتروشيمي را نبود مرجعي مشخص براي تنظيم مقررات بازار و رگولاتوري عنوان کرد و افزود: تا زماني که دولت هم خود بازيگر وهم خود داور باشد رشدي در صادرات رخ نخواهد داد.
سخنگوي اتحاديه صادرکنندگان فرآورده‌هاي نفت، گاز و پتروشيمي با اشاره به لزوم اجراي رگولاتوري، گفت: متوجه نشديم چه کسي در کشور اجازه نمي‌دهد بحث رگولاتوري اجرا شود. شوراي رقابت در اين زمينه تکليف قانوني داشت که تصويب شد و به هيئت دولت فرستاد، اما هيئت دولت مخالفت کرد. مشخص نيست چه کسي بايد در اين زمينه پاسخگو باشد.
حميد حسيني که درحاشيه نشست خبري دوازدهمين همايش سالانه اتحاديه صادرکنندگان فرآورده‌هاي نفت، گاز و پتروشيمي سخن مي گفت درباره اهداف برگزاري اين همايش افزود: تشکل‌هاي اقتصادي سه ماموريت دارند و بايد نماينده و صداي اعضاء باشند، همچنين وظيفه دارند اعضاء را توانمند کرده و بازار سازي در سطح بين‌المللي انجام بدهند که اين همايش در جهت هر سه هدف برگزار خواهد شد. 
دوازدهمين همايش سالانه اتحاديه صادرکنندگان فرآورده‌هاي نفت، گاز و پتروشيمي 26 دي ماه در سالن همايش هاي بين المللي صدا وسيما با حضور مقامات وزارت نفت ، وزارت خارجه ، نمايندگان مجلس و فعالان بخش خصوصي برگزارخواهد شد.

 

منبع: صداو سيما

کد خبر 23223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =