دو محرک بازار ارز تا پایان  ۹۶

روند بازار تا پایان سال چگونه خواهد بود؟ نیروهای موافق و مخالف قیمتی برای نرخ دلار چه مواردی هستند؟

نگاهی به نمودار 45 روزه گذشته بازار ارز نشان می دهد قیمت ارز در خلال دو هفته گذشته در مدار بالاتر از 4 هزار و 700 تومان باقی مانده و به نظر می رسد در این نرخ تثبیت شده است. کارشناسان با اشاره به وقایع بازار ارز معتقدند بازار ارز توانسته از بحران هایی که در مدت اخیر ایجاد شده بود به ثبات نسبی برسد هرچند قیمت فعلی به رعم فعالان بازار رقم بالایی برای این بازار محسوب می شود.

به این ترتیب با توجه به روند فعلی بازار می توان امیدوار بود بازار ارز در سطوح کنونی تثبیت شود. به عقیده کارشناسان بازار ارز با توجه به نرخ تورم در خلال سال های اخیر باید در ارقام کنونی باشد اما در سال های گذشته این نرخ تقریبا ثابت نگه داشته شده و اکنون دولت خواسته یا ناخواسته اجازه تحرک بهای ارز را داده است.

با این حال اما نگاهی به تراز تجاری در 10 ماهه سال جاری نشان می دهد که میزان واردات در برابر صادرات با رشد چشمگیری روبرو شده که این مسأله می تواند پتانسیل های رشد قیمتی در بازار دلار را تقویت کند. در حال حاضر واردات در حدود 7 میلیارد دلار از صادرات بالاتر است و این رقم بعد از کسب مازاد تجاری در سال 95 رقمی ناامیدکننده است.

فعالان تجاری می گویند البته نباید زیاد ناامید بود چراکه بخش قابل توجهی از این افزایش واردات به دلیل ان است که قاچاق در کشور در حال کاهش بوده و به کانال واردات رسمی هدایت شده است و همین امر میزان واردات قانونی را تقویت کرده است. با این حال با تزریق ارز به بازار فعلا به نظر می رسد دلار در کانال 4 هزار و 700 تومان متوقف شده است.

در این بین با توجه به حدود 37 روز باقیمانده تا پایان سال دو موضوع می تواند بازار ارز را در کنترل خود قرار دهد. نخست آن که دولت احتمالا با قیمت کنونی ارز می تواند بخش مهمی از نیاز خود را به منابع ریالی تأمین کند که این مسأله با توجه به اختلاف 700 تومانی قیمت دلار در مقایسه با 4 ماه پیش منبع مناسبی برای دولت ایجاد کرده است.

این روند در کنترل بیشتر بهای ارز موثر خواهد بود و باعث می شود بازار مسیر معکوسی را در پیش بگیرد و یا در رقم کنونی تثبیت شود. دولت با توجه به فرارسیدن اسفند ماه باید علاوه بر پرداخت حقوق کارکنان خود نسبت به واریز مبالغ عیدی و پاداش نیز اقدام کند و تمام این موارد سیگنال هایی برای حرکت دولت به سمت بازار ارز و استفاده از ظرفیت آن است.

موضوع دیگر افزایش تقاضا برای ارز برای مسافرت های نوروزی است که این تقاضا می تواند در نیمه دوم اسفند باز هم افزایش یابد که در این صورت بازار آماده رشد قیمتی خواهد بود.  

کد خبر 23569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =