وضع عوارض به منظور صادرات ارزش اقتصادی به جای سوداگری

علی اکبر مهرفرد: وظیفه دولت در شرایط فعلی فراهم کردن بستری است که درآن صادرکننده ارزش اقتصادی فعالیت خود را صادرکند و از گرایش به سمت سوداگری و سواستفاده از کارت های بازرگانی یک بار مصرف منصرف شود

 علی اکبر مهرفرد در گفتگو با اگزیم نیوز در خصوص صادرات محصولات کشاورزی و دامی گفت: شرایط فعلی، وضعیت اقتصادی کشور را برای صادرات مطلوب کرده و با بالا رفتن قیمت های صادراتی و ثبات نسبی در قیمت نهاده ها، انگیزه زیادی برای صادرات وجود دارد؛ وظیفه ما در این شرایط این است که بستری را فراهم کنیم که  صادرکننده درآن، ارزش اقتصادی فعالیت خود را صادرکند و از گرایش به سمت سوداگری و سواستفاده از کارت های بازرگانی یک بار مصرف منصرف شود؛ هرچند صادرکنندگان اصیل اینکار را نمی کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه در مورد چالش های صادراتی پس از جهش نرخ ارز گفت: قاعدتا نمی توانیم به تولیدکننده ای که کالای خود را با ارز 4200 تومانی وارد می کند اجازه صادرات محصول را با ارز 8000 تومانی و یا بالاتر را بدهیم؛ وضع عوارض برای متعادل کردن این جریان ضروری است.

 علی اکبر مهرفرد با اذعان به اینکه  صادرات ناشی از ارزش افزوده است، افزود: خرید با ارز رانتی و فروش با قیمت بالاتر صادرات نیست؛ اما اگر بتوانیم با وضع مقررات و عوارض برای این بخش از تولید و صادرات، هزینه ها را جبران کرد می توان امیدوار بود که صادرات به شکل طبیعی و منطقی خود برگردد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: مبحث صادرات در بخش خوراک دام و طیور در کشور در شکل توسعه ای خود قرار دارد؛ در حال حاضر 700 شرکت این بخش با نیمی از ظرفیت خود کار می کنند که حدود 10 میلیون خوراک را شامل می شود که بخش عمده ای از ان در داخل کشور مصرف می شود و سهم اندکی از آن، حدود 90 میلیون دلار در سال گذشته صادر شده است.

وی در ادامه به توسعه بخش تولید خوراک ابزیان اشاره کرد و گفت: این حوزه نوپاست و به سرعت در مسیر توسعه قرار گرفته است؛ نکته مهم در این میان بهره مندی این صنایع از تکنولوژی های روز دنیاست، برخی از این واحدها همگام با تکنولوژی روز دنیا پیش می روند و برخی دیگر هنوز به شیوه های سنتی تولید می کنند که نیازمند نوسازی هستند.

مهرفرد خاطر نشان کرد: صنعت دام پروری چه به لحاظ فراورده های لبنی، چه از نظر فراورده های جانبی چون چرم، پوست و..ازظرفیت صادراتی برخوردار است و با توسعه استاندارهای بهداشتی و کیفی و رفع مشکلات زیرساختی و اقتصادی کلان کشور می توان به آینده آن امیدوار بود.

وی تخصیص مشوق های صادراتی را عامل مثبتی در تحرک صادراتی کشور خصوصا در بخش لبنیات دانست و گفت: این مشوق ها باعث شد تا دایره صادراتی  لبنیات کشور به بیش از سی کشور دنیا گسترده شود.

 

کد خبر 25618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =