ثبات نسبی بازار ارز محصول سیاست های بانک مرکزی

سید محمد اتابک گفت: خوشبختانه سیاستگذاری های اخیر بانک مرکزی منجر به ایجاد وضعیتی معتدل تر نسبت به گذشته در حوزه ارزی شده به نحوی که نوسانات ارزی محدود و نرخ و فاصله نرخ آزاد و دولتی کمتر شده است

سید محمد اتابک در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز عملکرد بانک مرکزی طی بحران ارزی پیش آمده مطلوب ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه سیاستگذاری های اخیر بانک مرکزی منجر به ایجاد وضعیتی معتدل تر نسبت به گذشته در حوزه ارزی شده به نحوی که نوسانات ارزی محدود و نرخ و فاصله نرخ آزاد و دولتی کمتر شده است.

 اتابک با ذکر این نکته که عدم ثبات ارزی، انتقاد همیشگی بخش خصوصی بوده، اذعان داشت:  ثبات نرخ ارز لازمه تولید، کسب و کار و تجارت است؛ همینکه فعال اقتصادی در فاصله روز و شب درگیر نوسانات شدید ارزی نیست نشان می دهد این دوره از فعالیت بانک مرکزی، خوب عمل کرده است.

وی با ابزار امیدواری از ادامه روند فعلی در حوزه ارزی یادآور شد: پیش از این با توزیع محدود ارز، تقاضا در کشور به شدت افزایش یافت که البته بخشی از این تقاضا می تواند کاذب و بخشی دیگر ناشی از نگرانی تولید کننده ها باشد؛ تولید کننده ای که از طرفی در اضطراب هزینه های ارزی تولید به سر می برد و از سوی دیگر متاثر از التهاب بازار ارزی است نمی تواند روند طبیعی تولید را ادامه دهد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: در بازار ارز هرگاه با مخاطب محدود،  بتوان عرضه را افزایش داد، تاثیر مثبت اتفاق خواهد افتاد؛ بازار متشکل می تواند از این طریق نوسان ارزی را مهار کند؛ کما اینکه بعنوان صادرکننده فولاد و سیمان در ابتدای کار سامانه نیما سردرگمی زیادی داشتیم و کم کم در ادامه فعالیت سامانه، نظم بهتری بر فضای ارزی حاکم شد.

سید محمد اتابک گفت: یکسان سازی نرخ ارز امری غیر قابل چشم پوشی است و نفس بازار متشکل ارزی قطعا بر فرایند یکسان سازی و کاهش نوسانات ارزی موثر خواهد بود.

وی در خصوص تاثیر سامانه نیما بر وضعیت ارزی کشور گفت: با نگاه خوشبینانه نیما توانست تا حدی توازن در بازار ارز ایجاد کند و ارز حاصل از صادرات را برگرداند و شرایط بهتری برای صادرکنندگان برای ثبت مایحتاجشان در  سامانه فراهم کند.

 به گفته عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تشکیل بازار متشکل را بسترساز کاهش ریسک ناشی از قیمت گذاری در بازارهای سلیمانیه، هرات و دبی خواهد بود و اصولا با کم شدن حاشیه در بازار ارز، روند قیمت گذاری ساختار منطقی به خود می گیرد.

اتابک با انتقاد از عدم منطق صحیح پروسه ثبت سفارش در وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ثبت سفارش کماکان کند پیش می رود، هرچند وزارت خانه با افزایش نیروی انسانی سعی در حل هر چه سریع تر مشکلات ثبت سفارش داشته اما بخش حل نشده فرایند یاد شده بر بخش حل شده آن غالب است.

 

 

کد خبر 28237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =