آینده تجاری ایران و عراق چه خواهد شد؟

علی شریعتی معتقد است موج منفی که در بازار عراق وجود دارد در واقعیت دیده نمی‌شود. چنانچه اقدامات به هنگام و درستی در این بازار ایجاد شود قطعا می‌توانیم کالاهای غیرنفتی بی‌شماری را روانه این بازار کنیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: موج منفی که در بازار عراق وجود دارد در واقعیت دیده نمی‌شود. چنانچه اقدامات به هنگام و درستی در این بازار ایجاد شود قطعا می‌توانیم کالاهای غیرنفتی بی‌شماری را روانه این بازار کنیم.

به گزارش اگزیم‌نیوز، بررسی آخرین کارنامه تجارت خارجی ایران نشان می‌دهد در دوره‌ای که صادرات غیرنفتی ایران نزولی شده کشور عراق مقصد یک چهارم کالاهای صادراتی ایران بوده است.

آمار گمرک ایران از روند صادرات غیرنفتی ایران در شش ماهه نخست سال ۹۸ نشان می‌دهد که در نیمه نخست امسال، صادرات کالاهای غیرنفتی به رقمی معادل ۲۰ میلیارد و ۹۴۸ میلیون دلار رسیده است که این میزان در مقایسه با نیمه نخست سال گذشته، کاهش ۱۰٫۵۵ درصدی را نشان می‌دهد.

آن طور که چندی پیش تسنیم گزارش داده است: دقیقا در همین دوره نزولی صادرات غیرنفتی ایران، کشورهای عمده‌ای که مقصد صادرات ایران در شش ماه نخست امسال بودند شامل چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و افغانستان بوده که ۷۵٫۱۹ درصد از کل صادرات ایران در نیمه نخست امسال را تشکیل داده‌اند و با حذف چین، نصف صادرات ایران به کشورهای همسایه بوده است. حال با توجه به موج منفی که علیه کالاهای ایرانی در عراق ایجاد شده است، آینده تجاری ایران و عراق چه خواهد شد؟

در همین حال عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این پرسش که آینده تجاری ایران و عراق چه خواهد شد؟ به اگزیم‌نیوز گفت: در بازار عراق تجار درگیر مسائل سیاسی شده‌اند، این در حالی است که ما درگیری سیاسی را در کشورهای سوریه، چین و روسیه مشاهده نمی‌کنیم. در ایران چنانچه نماینده امام جمعه استان‌ها سخنرانی داشته باشند این موضوع بر روند بازارها و فروش کالاها به سایر کشورها اثرگذار است. در حال حاضر جو منفی علیه ایران در بازار عراق دیده می‌شود که امیدواریم با ارائه تمهیداتی این نوع معضلات برطرف شود. 

علی شریعتی اظهار کرد: همجواری با کشور عراق هم مزایا و هم معایب دارد. پتانسیل مثبت  ایران در بازار عراق دیده نمی‌شود و تنها اثرات منفی در راس کانون مشاهده می‌شود. به عنوان مثال 10 دسامبر سالگرد خروج داعش از کشور عراق بود اما این موضوع توسط عراقی‌ها مورد توجه قرار نگرفت. در آن ایام ما هزینه‌های زیادی را برای پاکسازی داعش در این کشور ارائه دادیم اما این موضوع از سوی عراقی‌ها نادیده گرفته شد. 

وی افزود: در دو ماه گذشته عربستان صعودی و آمریکا در بخش جنگ نرم علیه ما فعالیت کردند. ما معتقدیم که موج منفی که در بازار عراق وجود دارد در واقعیت دیده نمی‌شود. چنانچه اقدامات به هنگام و درستی در این بازار ایجاد شود قطعا می‌توانیم کالاهای غیرنفتی بی‌شماری را روانه این بازار کنیم. 

 

کد خبر 32140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =