ریزش شاخص دلار و رشد بیت کوئن در پی حمله موشکی ایران به عین‌الاسد

به دنبال حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به پایگاه عین‌الاسد عراق که در اختیار نیروهای آمریکایی است، شاخص دلار در بازارهای جهانی ریزش کرد و همزمان رمز ارز بیت کوئن رشد کرد.

بدنبال حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به پایگاه عین‌الاسد عراق که در اختیار نیروهای آمریکایی است، شاخص دلار در بازارهای جهانی ریزش کرد و همزمان رمز ارز بیت کوئن رشد کرد.

حمله موشکی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران به پایگاه نیروهای آمریکایی در کشور عراق باعث شد تا بازارهای مالی در آسیا و آمریکا دچار تلاطم‌هایی بزرگ شوند.

شاخص دلار که یک راه ساده برای پیش‌بینی رشد دلار در مقایسه با سایر ارزهای بین المللی و یک میانگین وزنی از مقایسه دلار با 6 ارز یورو، ین ژاپن، پوند انگلیس، دلار کانادا، کرون سوئد و فرانک سوئیس حاصل می‌شود، امروز شاهد ریزش بود.

این شاخص در معاملات امروز با کاهش ۰.۴۷ درصدی نسبت به روز قبل، در سطح ۹۶.۶۵۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۳۰۶ دلار اعلام شد.

در آخرین دور از معاملات، پوند با ریزش ۰.۱ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۱۲۳ دلار مبادله شد. یورو اما پس از دو صعود متوالی برابر دلار نزولی شد و به ۱.۱۱۵ دلار رسید. با این حال هر دلار آمریکا به ۱.۲۹۸۶ دلار کانادا کاهش یافت. 

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۱ درصد کاهش به ۱۰۸.۳۲۰۷ ین رسید که پایین‌ترین نرخ برابری دلار در مقابل ارز ژاپنی طی سه ماه اخیر محسوب می‌شود. از سوی دیگر نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۴۴۲ یوان چین اعلام شد.

از سوی دیگر شاخص بورس‌های عمده دنیا از جمله توکیو و داوجونز امروز کاهشی شد. بورس ژاپن در تحولات اخیر بیشترین سقوط را تجربه کرده است، به گونه‌ای که تنها در چند ساعت اخیر ۲.۲ درصد منفی شده است.

بورس کره جنوبی نیز ۱.۵ درصد منفی شد و بورس استرالیا نیز ۰.۹ درصد کاهش ارزش را تجربه کرد. از سوی دیگر، شاخص‌های بورس آمریکا نیز همه با هم منفی شدند. بر این اساس شاخص داو جونز ۱.۴ درصد و شاخص S&P ۵۰۰ معادل ۱.۵ درصد ریزش کردند. تا این لحظه شاخص «نزدک» بیشترین افت ارزش را داشته و ۱.۸ درصد منفی شده است.

همزمان بازارهای جهانی شاهد رشد بهای جهانی نفت بودند و هر بشکه نفت خام برنت در ساعات اولیه معاملات، به 71.75 دلار رسید که بالاترین میزان از نیمه ماه سپتامبر 2019 به شمار می‌رود. نفت خام آمریکا نیز به 65.85 دلار در هر بشکه رسید که بالاترین رقم از اواخر ماه آوریل است.

قیمت نفت برنت به 69.12 دلار رسیده که نسبت به روز گذشته 85 سنت افزایش دارد. نفت خام آمریکا نیز با 57 سنت افزایش 63.27 دلار فروخته شد.

از سوی دیگر تحولات اخیر باعث شد تا قیمت طلا در بازار جهانی ۳۲ دلار افزایش قیمت یابد و با عبور از ۱۶۰۰ دلار در هر اونس به یک‌هزار و ۶۰۵ دلار و ۷ سنت برسد.

اما قیمت بیت‌کوین در پی حمله موشکی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران به پایگاه‌های آمریکا در عراق از ۸ هزار و ۳۰۰ دلار عبور کرد. قیمت سایر ارزهای رمزنگاری شده که سهم بازار بزرگی را به خود اختصاص داده‌اند نیز با افزایش روبرو بوده اما در این میان تتر به عنوان ارز رمزنگاری بر پایه دلار آمریکا با توجه به ضریب کاهش ارز دلار، بالغ بر ۰.۰۷ کاهش قیمت پیدا کرده است.

کارشناسان پیش از این پیش‌بینی می‌کردند که با افزایش تنش‌ها در منطقه، قیمت بیت کوین به عنوان یکی از دارایی‌های با محوریت پناهگاه امن به بیش از ۸ هزار دلار خواهد رسید که این امر محقق شد و نشان دهنده کاهش بیش از پیش شاخص دلار است.

 

کد خبر 32195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =