رشد ۵.۲ درصدی شاخص تولیدی صنعتی شرکت‌های بورسی

پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی اعلام کرد که شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی در آذرماه ۵.۲ درصد نسبت به مدت مشابه رشد داشته است.

به گزارش اگزیم نیوز، در خلاصه مدیریتی گزارش منتشر شده توسط پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، آمده است: با توجه به رشد بالای ۶ درصد این شاخص در مهرماه و آبان‌ماه (نسبت به مدت مشابه) می‌توان گفت که روند افزایشی رشد تولید صنعتی در آذرماه متوقف شده است.

پیشی گرفتن رشد تولید از رشد فروش (افزایش موجودی انبار محصولات نهایی) و کاهش رشد تولید در آذرماه(نسبت به مدت مشابه سال قبل) نسبت به آبان‌ماه نشان از این دارد که تقاضای مؤثر بالفعل(داخلی و صادراتی) محصولات صنعتی با رشد تولید ماه‌های اخیر پوشش داده شده و برای ادامه روند افزایشی رشد تولید نیاز به ایجاد ظرفیت جدید برای تقاضای محصولات صنعتی کشور هست.

در آبان ماه و آذرماه، بعد از مدت‌ها رشد تولید شرکت‌های صادراتی از رشد شرکت‌های غیرصادراتی کمتر شده است. این تغییر را می‌توان این‌گونه تفسیر کرد که وضعیت فعلی صادرات که در سال ۱۳۹۸ و نیمه اول ۱۳۹۹ محرک افزایش رشد تولید بوده است، در دو ماه اخیر این نقش را ندارد.

در این دوره مانند ماه‌های دیگر در سال ۱۳۹۹ رشد شاخص تولید محصولات نهایی (مصرفی و سرمایه‌ای) بیشتر از رشد شاخص تولید کالاهای واسطه‌ای بوده است و در این بین رشد تولید محصولات مصرفی بیشتر از رشد گروه‌های دیگر بوده است.

 برای دریافت گزارش اینجا کلیک کنید.

کد خبر 39807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =