۹۳ هزار تن صیفی جات ایرانی در بازار عراق

مدیرکل گمرک استان ایلام گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۹۳ هزار تن انواع محصولات کشاورزی (صیفی جات) به ارزش ۴۳ میلیون و ۱۳۸ هزار دلار از مرز بین المللی مهران به عراق صادر شده است.

به گزارش اگزیم نیوز، روح‌الله غلامی با اشاره به میزان صادرات محصولات کشاورزی به عراق، اظهار داشت: پس از حدود سه ماه و نیم تعطیلی مرز مهران و در نتیجه مذاکرات متعدد مسوولان کشوری و استان ایلام با طرف‌های عراقی فعالیت تجاری مرز بین‌المللی مهران که بدلیل شیوع کرونا متوقف شده بود در نیمه دوم خردادماه سال جاری از سر گرفته شد.

وی افزود: روزانه کامیون های حامل کالای صادراتی و بازرگانی از مرز بین المللی مهران پس از تشریفات گمرکی به کشور عراق صادر می شوند که تمام این کامیون ها قبل از خروج از مرز بازرسی شده در صورت برخورد با موارد مشکوک این موضوع در دست بررسی قرار خواهد گرفت.

مدیرکل گمرک استان ایلام با تاکید بر شیوع بیماری کرونا و تاثیر آن بر میزان صادرات کالا به عراق، گفت: هم‌اکنون قرنطینه‌های بهداشتی در مرز مهران فعال است و تیم‌های بهداشتی در این مرز برای غربالگری و پایش افراد آلوده و انجام اقدام های پیشگیرانه برای مقابله با بیماری‌ها حضور دارند.

غلامی یادآور شد: تشدید اقدام های بهداشتی در مرز و غربالگری و پایش بهداشتی رانندگان و همچنین ضدعفونی کامیون های حامل کالاهای صادراتی در راستای مقابله با بیماری ویروسی کرونا در مرز بین المللی مهران انجام می شود.

صادرات ۳۴۴ میلیون دلار کالا

مدیرکل گمرک استان ایلام گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه ۳۴۴ میلیون دلار کالا از طریق مرز مهران به کشور عراق صادر شده است.

غلامی با تاکید بر اینکه بیش از ۶۵۱ هزار تن از طریق مرز بین‌المللی مهران به عراق صادر شده است؛ گفت: مهمترین اقلام صادراتی شامل مصالح ساختمانی، میوه و تره‌بار، محصولات پلاستیکی، محصولات صنعتی، شیشه و جام، لوازم خانگی و محصولات فلزی بوده است.

مدیرکل گمرک استان ایلام با اشاره به تردد عادی کامیون‌های حامل کالاهای صادراتی به مرز مهران، یادآور شد: کالاها ابتدا در محوطه گمرک ترخیص و سپس توسط کامیون‌های عراقی بارگیری می‌شوند و صادرات بدون وقفه و مشکل خاصی در حال انجام است.

غلامی با اشاره به میزان صادرات کالا از مرز مهران در سال گذشته، گفت: سال گذشته ۲ میلیون و ۷۹ هزار تن کالا از کمرک مهران به عراق صادر شد که از لحاظ حجمی ۲۴ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی افزود: ارزش دلاری کالاهای صادر شده طی سال گذشته با توجه به کاهش ۳۰ درصدی ارزش پایه صادراتی در گمرک یک میلیارد و ۱۸۲ میلیون دلار بود درحالیکه این مقدار در سال ۹۷ بر اساس ارزش پایانه صادراتی سال ۹۷، یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده است.

مدیرکل گمرک استان ایلام تاکید کرد: ارزش ریالی صادرات کالا از مرز مهران با ارز نیمایی سال گذشته ۱۳۰ هزار میلیارد ریال بوده است که ۴۸ درصد رشد را به صورت ریالی نشان می‌دهد.

به گزارش ایرنا، شهر مرزی مهران در استان ایلام با حدود ۲۳۰ کیلومتر فاصله با بغداد نزدیک‌ترین شهر مرزی کشورمان به پایتخت عراق و عتبات عالیات این کشور است که امروز به کانون فعالیت‌های صادراتی و تردد زوار با کشور همسایه تبدیل شده است.

شهرستان مرزی مهران در ۸۵ کیلومتری جنوب غربی ایلام قرار دارد.

کد خبر 40001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =