بازگشت ۲۲ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات در سال ۹۹

عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: براساس آمار سازمان توسعه تجارت، از ابتدای امسال ۲۲ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به کشور بازگشته است.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، محمد لاهوتی صبح امروز(دوشنبه)در مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان تهران، گفت: امسال برای مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان تهران، ۵۵ درخواست در سامانه ثبت شد که پس از اعلام  فراخوان حدود ۳۷ پروند دریافت و بررسی شد. 

رییس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات ادامه داد: هر ساله ۱۰ صادرکننده نمونه و ۵ صادرکننده شایسته تقدیر انتخاب می‌شد که امسال با توجه به شرایط تحریم و مشکلات حاکم بر اقتصاد کشور ۱۴ صادرکننده نمونه انتخاب شدند که در واقع صادرکنندگان شایسته تقدیر را حذف و در صادرکننده نمونه ادغام کردیم.

رئیس کنفدراسیون صادرات درباره مشکلات صادرکنندگان در سال ۹۹ تاکید کرد: در آخرین جلسه کارگروه انتخاب صادرکنندگان نمونه در کنار صادرکنندگانی بودیم که اکثرا با مشکل تعدد بخشنامه‌ها و سردرگمی های ایجاد شده روبرو هستند چرا که کشورهای دیگر و رقبای خارجی در شرایط عادی اقتصادی بوده و فعالیت می کنند.

لاهوتی اظهار داشت: صادرکنندگان ما به دلیل تعدد بخشنامه‌ها و تصمیم‌هایی که هر ماه یا هر روزه با آن روبرو هستند، عملا به جای تمرکز بر افزایش تولید و صادرات، بر رفع موانع خودساخته داخلی تمرکز دارند و این مشکل اساسی در ۳ سال گذشته، تجارت کشور به ویژه در صادرات را شدیدا تحت تاثیر قرار داده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه امروز صادرکنندگان در خط مقدم جنگ اقتصادی هستند، افزود: در شرایط جنگ اقتصادی به جای اینکه از صادرکنندکان پشتیبانی شود، موانعی می‌بینیم که شرایط را برای آنها سخت‌تر می‌کند.

وی گفت: براساس اعلام سازمان توسعه تجارت اکنون ۲۲ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به کشور بازگشته است؛ این در حالی است که امکان بازگشت ارز نفتی برای حاکمیت وجود نداشته و در واقع  ۷۰ درصد منابع وارداتی از ارز صادرات غیرنفتی تامین شده است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران ادامه داد: بازگشت ارز صادراتی در شرایطی که بخشنامه‌های متعدد و فضا غبار آلود بوده توسط صادرکنندگان صورت گرفته است؛ اما متاسفانه نگاه‌ها خوشبینانه نبوده و عدم اعتماد موجود باعث شده شرایط به آنها تحمیل شود.

وی با اشاره به اینکه تقریبا ۲.۵ سال است که تعهد ارزی از دغدغه‌های فعالان اقتصادی به شمار می رود، گفت: اگرچه به این مهم توجه داریم که منابع صادراتی، باید منافعش به کشور بازگردد اما دولت نیز باید از فعالان اقتصادی فعال در شرایط کنونی حمایت و به آنها اعتماد کند.

لاهوتی تاکید کرد: امروز ۱۱۲ روز از ابلاغیه ۱۷۷ معاون اقتصادی رئیس جمهور سپری می‌شود اما بخش‌هایی از آن اصلا اجرایی نشده و مشکلات ورود موقت، مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان، حل نشده باقی مانده است. همچنین عدم معافیت‌های مالیاتی تعیین تکلیف نشده و رفع تعهد ارزی سال ۹۷ هنوز بلاتکلیف بوده که وجود این مسائل فضای کسب و کار را مه آلود و مشکلات را دو چندان می کند.

وی در ادامه از رئیس سازمان توسعه تجارت ایران درخواست کرد: امروز مسئولیت در دست وزارت صمت است و انتظار می‌رود برخلاف زمان‌های گذشته این حوزه یک مقدار چابک‌تر حرکت داشته و این مشکلات را برطرف کند. ۳ ماه از پیش نویس ماده ۲ در جلسه بخش خصوصی و سازمان توسعه تجارت می‌گذرد اما هنوز وزیر نتوانسته کمیته ماده ۲ را متقاعد سازد که این پیش نویس را امضا کند به طوری که سال ۹۹ در حال پایان است و هنوز ما بلاتکلیف هستیم.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه اگر به صادرکننده اعتماد کنید شرایط اقتصادی متفاوت خواهد بود، افزود: برای صادرکنندگان واقعی میدان را حاضر کنید زیرا تامین ارز مایحتاج عمومی و کالاهای اساسی از این طریق صورت خواهد گرفت به طوری که در این شرایط چاره‌ای جز اعتماد به صادرکنندگان وجود ندارد.

کد خبر 40986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =