تحریم‌هایی که فشار برق را انداخت

صنعت برق در دوران تحریم‌ چالش‌های متعددی را تجربه کرده و تحریمِ امروز در کنار مسائل دیگر، بلای جان صنعت برق ایران شده است به طوری که منابع کافی وجود ندارد تا در کوتاه‌مدت برای نیروگاه‌های جدید و اجرای پروژه‌ها سرمایه‌گذاری شود و تامین تجهیزات نیز با اختلال مواجه شده است.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از ایرنا، امروز صنعت برق کشور نیاز به سرمایه‌گذاری دارد، اما آیا با وجود تحریم‌ها این امر ممکن است؟

نکته این است اعمال تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران و آثار آن، خسارت هنگفتی به بخش‌های مختلف اقتصادی و مردم زده است که حوزه برق یکی از این بخش‌ها است.

چند سال اخیر در حالی که سرمایه‌گذاری چندانی برای نیروگاه‌های جدید و اجرای پروژه‌های برق صورت نگرفته و انجام مبادلات تجاری برای واردات تجهیزات و اکتساب فناوری و صادرات تجهیزات و خدمات و انرژی برق با محدودیت مواجه شده، از سوی دیگر تقاضا برای برق نیز افزایش پیدا کرده و بر تعداد مشترکان افزوده شده است، صنعت برق با فشار مضاعف مواجه شده و شاهد قطعی مکرر برق بودیم.

امروز اگر نیاز به تولید در بخش‌های مختلف از جمله حوزه برق داشته باشیم، باید سرمایه‌گذاری شود. سرمایه‌گذاری از اصول اساسی است چرا که به قول رییس جمهوری بدون سرمایه و با دست خالی نمی‌توان کاری انجام داد.

ضرورت آینده‌نگری علمی و کارشناسی در صنعت برق

صنعت برق یکی از صنایع زیرساختی و حساس کشور است که انرژی مورد نیاز تمامی بخش‌های خانگی، صنعتی، بهداشت و درمان، کشاورزی و حمل‌ونقل را تامین می‌کند. بنابراین آینده‌نگری در صنعت برق بسیار حیاتی و ضروری است و ذی‌نفعان این حوزه اعم از مدیران دستگاه‌های دولتی که سیاست‌گذار و متولی تامین برق هستند و شرکت‌ها و بنگاه‌های بخش‌خصوصی که متصدی اجرای پروژه‌های تامین و توسعه صنعت برق به‌شمار می‌روند، نیاز دارند در چارچوب یک آینده‌نگری علمی و کارشناسی به تعریف مسائل امروز خود بپردازند و تصمیمات امروز را براساس برآوردهایی که از آینده این صنعت دارند اتخاذ کنند.

روحانی می گوید ده‌ها طرحی که در سال ۹۹ افتتاح کردیم همه برای برجام بود. چرا؟ زمانی که قادر هستید نفت بفروشید ۳۸ درصد پول این نفت به صندوق توسعه واریز می‌شود. بعد از صندوق توسعه برای سرمایه گذاری در زمینه‌های برق، آب،‌ فولاد و پتروشیمی یا هرجایی که لازم باشد پول داده می شود. وقتی صندوق شما پول ندارد چه کار باید کرد.
به گفته وی، طرح‌هایی وجود دارد که صندوق هم تصویب کرده و آماده است اما به خاطر این که پول نیست نمی‌توان آنها را اجرا کرد. چه پول داخلی برای صندوق و بانک‌ها و چه پول خارجی برای بانک‌های خارجی در صورتی حاصل می‌شود که بتوانیم در جنگ اقتصادی پیروز شویم و تحریم را هم برداریم. بتوانیم FATF را هم نهایی کنیم. اگر همه دست به دست هم دهیم و کمک کنیم این سریعتر حل می‌شود. اینجا دیگر دست خود ما است.

روحانی توضیح می‌دهد بانک خارجی در اختیار ما نیست اما صندوق توسعه خالی است و نمی‌توانیم نفت بفروشیم و با بانک‌ها به خاطر FATF نمی توانیم رابطه خوبی داشته باشیم. نتیجه آن این است که سرمایه نیست. وقتی سرمایه نیست طرح‌های بزرگ را نمی‌توان اجرایی و عملیاتی کرد.

۱۵ هزار مگاوات برق، معطل فاینانس است

رییس جمهوری ادامه می دهد: طرح های ۱۵هزار مگاوات برق معطل فاینانس است و نیاز به پول دارد. پول و منابع ۱۶ هزار مگاوات به طریقی تامین شده است در دست اجراست و ۱۵ هزار مگاوات دیگر آماده است.

روحانی همچنین گفته در همین طرح‌های آب و برق در سال‌های اخیر چهار و نیم میلیارد آماده سرمایه‌گذاری بود که تحریم ترامپ آمد و خروج ترامپ موجب قطع همه اینها شد و چهار و نیم میلیارد در طرح‌های آب و برق عقب افتادیم.

روحانی تاکید می کند به اعتقاد من FAFT دست خودمان و مربوط به داخل کشور است. ما می‌توانیم همین فردا FATF را حل کنیم تا روابط ما با بانک‌ها تغییر کند.

ما در جنگ اقتصادی پیروز شدیم و مسئله تحریم باقی مانده است، روحانی تصریح می دارد که تحریم دست خودمان است البته بخشی هم دست دیگران است اما اصل ما هستیم. می‌توانیم همین هفته تصمیم بگیریم تمام کنیم و می‌تواند ماه‌ها ادامه پیدا کند که بحث دیگری است.

کد خبر 44677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =