تاکید بر تولید همه محصولات در کشور اشتباهی استراتژیک است

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد گفت: از آنجا که واردات بسیاری از اقلام و محصولات به مراتب صرفه اقتصادی بیشتری نسبت به تولید آن در داخل دارد، تلاش و تاکید بر تولید انواع کالاهای مورد نیاز در کشور نه تنها عاملی سبب از بین بردن ظرفیت‌ها و امکانات موجود بلکه اشتباهی استراتژیک است.

محمد خاکی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز واردات را در اصل روی دیگر صادرات دانست و افزود: ظرفیت‌ها، استعدادها و موهبت‌‎های ذاتی هر کشور محدود است، به همین دلیل نمی‌توان و نباید انتظار داشت که یک کشور ضمن تامین همه محصولات و خدمات مورد نیاز، در صادرات مازاد آن نیز نقش‌آفرینی کند و در هیچ فناوری، کالا و خدمتی واردکننده نباشد.

وی با بیان اینکه واردات برخی از محصولات در مقایسه با تولید آن در داخل خیلی باصرفه تر است، اظهار داشت: برای تولید بخشی از محصولات ظرفیت‌های آن در کشور موجود است، اما نباید برای واردات دیگر محصولات که می توان آن را خیلی ارزانتر از خارج وارد کرد، ظرفیت جدید ایجاد نمود. البته تولید برخی از محصولات که جنبه امنیتی و حیاتی دارند، ضروری است و می توان آنها را از این قاعده کلی مستثنی کرد.

خاکی ادامه داد: برای تولید یک محصول تأکید بر مزیت رقابتی یک اصل است و کشور باید بتواند محصولات و خدماتی با قیمت پایین و کیفیت برتر را تولید و در نهایت روانه بازارهای جهانی کند.

وی با بیان اینکه نمی‌توان مزیت رقابتی در تولید همۀ محصولات را برای کشور ایجاد کرد، ادامه داد: به همین دلیل است که برخی کشورها روی الکترونیک، محصولات پتروشیمی و حتی روی فناوری تمرکز می‌کنند و از این راه به ارزآوری بالایی می‌رسند. به عنوان نمونه امروزه هند بخش زیادی از توان خود را در حوزۀ نرم‌افزار متمرکز کرده و توانسته در بازار بین‌الملی جایگاه تثبیت‌شده‌ای بدست آورد.

این فعال اقتصادی یادآور شد: چین، تنها استثناء این قاعده کلی است که آن هم به دلیل بهره‌مندی از بازار داخلی یک‌ونیم میلیارد نفری و در نتیجه نیاز به تولید انبوه در همه محصولات است، یعنی تاکید به تولید انبوه قیمت تمام‌شده محصولاتش را به شدت کاهش می‌دهد.

خاکی خاطرنشان کرد: ایران کشوری مستعد در بسیاری از بخش‌ها مانند نفت و فرآورده‌های آن و حتی مواد معدنی است که اگر بر مزیت رقابتی این بخش ها تأکید کند، می‌تواند در آنها به رشد صادراتی چشمگیری برسد.

وی به نقش صادرکنندگان و واردکنندگان در ارزآوری و درآمدزایی برای کشور اشاره کرد و گفت: باید تلاش گسترده‌ای برای رفع مشکلات آن‌ها صورت گیرد و موانع پیش روی فعالان این بخش رفع شود.

خاکی خواستار استفاده از نظر متفکران و اندیشمندان اقتصادی برای رفع مشکلات ساختاری شد و بیان کرد: نپیوستن ایران به سازمان جهانی تجارت نیز آسیب بزرگی به بدنه کارشناسی دولت و بازرگانان کشور وارد کرده است.

کد خبر 44705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =