دولت سیزدهم با اصلاح نگاه به بخش صادرات، کسب درآمدهای ارزی را افزایش دهد

یک کارشناس اقتصادی با ابراز تاسف از اینکه دولت دوازدهم تلاش زیادی برای افزایش درآمدهای ارزی حاصل از صادرات انجام نداد، اظهار امیدواری کرد این رویکرد در دولت سیزدهم اصلاح شود تا بتوان ضمن تحقق اهداف مورد نظر دولت و مطالبات بخش صادرات، کسب درآمدهای ارزی از این محل را بیش از پیش تقویت کرد.

حمید حاج اسماعیلی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، درباره مشکلات صادرکنندگان به خصوص دسترسی به بازارهای جدید فروش و عرضه محصولات تولیدی، اظهار داشت: از آنجا که صادرات موضوع مهمی در اقتصاد کلان  هر کشور محسوب می‌شود بنابراین یک کشور برای آنکه نشان دهد چقدر رشد و پیشرفت اقتصادی داشته باید توان خروجی خود در تجارت خارجی را مورد توجه قرار دهد.

وی با بیان اینکه وقتی تجارت خارجی ایران رونق پیدا کند، مطمئن باشید آثار آن در اقتصاد کلان نیز مشخص خواهد شد که در پی آن می توان شرایط بازار و جامعه را تغییر داد، افزود: وقتی تجارت رونق می گیرد نه تنها تولید کالا در کشور بلکه فرصت های شغلی نیز گسترش خواهد یافت که همه اینها حاکی از سهم بالای تجارت در اقتصاد هر کشور است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه عمده مشکلات ما در بحث تجارت خارجی مربوط به تحریم‌هاست، خاطرنشان کرد: تحریم‌های ظالمانه کشورهای غربی بخصوص آمریکا متاسفانه به مانع جدی در توسعه صادرات کشور تبدیل شده به گونه‌ای که جدا از افزایش موانع دغدغه های صادرکنندگان حتی نمی‌توانیم به راحتی درآمدهای ناشی از صدور کالا را جابه جا و به کشور منتقل کنیم.

حاج‌اسماعیلی تاکید کرد: هدف صادرکننده این است که کالای خود را به راحتی در بازاری عرضه و منابع ارزی ناشی از فروش محصول خود را از مسیر مشخص و مطمئن دریافت کند، روندی که در حال حاضر برای صادرکنندگان کشور خیلی سخت و پیچیده است و آنها را با نارسایی های زیادی مواجه کرده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: مشکل بعدی در حوزه صادرات این است که صادرکننده نمی تواند همه مواد مورد نیاز صنعت و حرفه خود را از داخل تامین کند و نیاز به مواد اولیه، قطعات، کالای سرمایه ای دارد که این خواسته‌ها باید برطرف شود تا بتواند به اهداف مورد نظر کشور در بخش صادرات دست یابد.

حاج اسماعیلی با بیان اینکه ما قبل از تحریم ها نیز در بخش صادرات با مشکلاتی مواجه بودیم، خاطرنشان کرد: متاسفانه دولت‌ها در کشور نگاه صادراتی ندارند رویکردی که حوزه صادرات ما را با مشکلات متعددی روبرو کرده و امیدواریم دولت سیزدهم تدابیر جدی برای اصلاح این نگاه اتخاذ کند.

وی تاکید کرد: اگر دولت‌ها ‌محور فعالیت بازار کشور را بر توسعه صادرات متمرکز کنند، مطمئن باشید بنگاه های ما براحتی دچار مشکل نمی‌شوند چرا که جدا از داخل، بازار گسترده ای پیش روی آنهاست که می توانند محصولات خود را در آنجا عرضه و در نهایت ارزآوری کنند و در نتیجه بازار کار خود را توسعه دهند و برای افزایش رقابت در بازارهای جهانی آماده شوند.

این کارشناس مسائل اقتصادی در پایان تاکید کرد: مشکلات ما در حوزه صادرات به یک دولت ارتباط ندارد بلکه تجارت کشور از نظر ساختاری با نارسایی مواجه است که دولت سیزدهم می تواند نسبت به رفع این موانع اقدام کند.

کد خبر 45271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =