نادیده گرفتن بازار ۱۹۰ میلیارد دلاری عراق توسط ایران

نایب رئیس گروه دوستی ایران و عراق معتقد است: عراق برای توسعه زیرساخت ها و بازسازی خرابی های تروریسم نیاز به سرمایه گذاری ۱۹۰ میلیارد دلاری دارد که در صورت بی توجهی مسئولان ایرانی در گرفتن بخشی از این سرمایه گذاری ها، دستیابی منحصر به فرد در این بازار را از دست خواهد داد.

مجتبی یوسفی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به اینکه ایران و عراق حدود ۱۵۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند، بیان کرد: متاسفانه به دلیل عدم توجه به حضور در بازسازی این خرابی ها، به راحتی در حال از دست دادن بازار ۳۸ میلیون نفری این کشور همسایه است در حالی که باید بتوانیم از این موقعیت ویژه به نحو مطلوب بهره برداری کنیم.

وی با بیان اینکه بازار عراق بزرگ و مهم است چرا که عراق در حوزه بازسازی زیرساخت ها و توسعه زیربناها مانند توسعه تکنولوژی و خدمات فنی و مهندسی نظیر احداث نیروگاه‌ها نیاز زیادی به نیروهای متخصص و توان مهندسی کشورهای دیگر دارد، افزود: ما ظرف مدت کوتاهی می‌توانیم تا ۵۰ میلیارد دلار در حوزه انرژی شامل ساخت نیروگاه‌ها و شرکت‌های نفتی و گازی و همچنین ایجاد یک کریدور جدید شمالی به منظور صادرات نفت ایران از مسیر عراق به ازبکستان و از آنجا به کشورهای شمالی از جمله چین، سرمایه گذاری کرده و کسب سود کنیم.

یوسفی با اشاره به اینکه چهارمین اجلاس اقتصادی ایران و عراق در دی ماه سال ۹۸ در تهران برگزار شد، اما عملیاتی نشد، ادامه داد: در حوزه‌های سرمایه گذاری، باید بتوانیم موانع فعالیت بخش خصوصی و شرکت‌های توانمندی مانند مپنا که در حوزه ساخت نیروگاه‌ها توانمندی بالایی دارند را برطرف کنیم تا این مصوبات عملیاتی شوند.
نایب رئیس گروه دوستی ایران و عراق بیان کرد: سیستم بانکی ما در عراق بسیار ضعیف است به طوری که اگر یک سرمایه گذار ایرانی بخواهد علیرغم تمام مشکلات در این کشور سرمایه گذاری کند، اولین مشکل او مربوط به ضمانت نامه و نقل و انتقال منابع مالی است. 

او بیان کرد: در صورتی که یک شعبه بانک مرکزی با تمرکز بر رفع حل این خلل و  یا کمک به تهاتر در عراق ایجاد شود، بسیاری از مشکلات قابل حل خواهد بود.

نایب رئیس گروه دوستی ایران و عراق تاکید کرد: باید کمیته مشترکی طراحی شود تا مشکلات قابل برطرف شدن باشد. 

وی درباره اتصال راه آهن شلمچه به بصره هم گفت: با توجه به مباحث توریستی و زیارتی، ترکیه در حال گرفتن جای ایران در عراق از نظر مباحث توریست درمانی است و این در حالی است که براساس تبدیل منابع دلاری به ریالی، این مسئله در ایران باصرفه‌تر است. 

یوسفی گفت: این راه آهن امسال مصوبه هیات وزیران عراق را گرفته که انتظار می‌رود در دیدار نخست وزیر عراق از ایران، وارد فاز اجرایی این راه آهن شویم.

کد خبر 46251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =