سخنگوی دولت: عملکرد وزیر صمت با خودرو سنجیده نشود

سخنگوی دولت درباره استیضاح «سیدرضا فاطمی امین» گفت: سؤال و استیضاح از حقوق قانونی نمایندگان است، اما انتظار است که عملکرد وزیر صمت نباید صرفاً با موضوع خودرو سنجیده شود.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم‌نیوز، «علی بهادری جهرمی» در خصوص بیانات رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز عید سعید فطر و تأکید ایشان بر همدلی و همکاری قوا، به مصادیق این همکاری در بین دولت و مجلس اشاره و تصریح کرد: در ۲۰ ماه گذشته تعاملات زیادی میان دولت و مجلس شکل گرفته است که این همکاری متقابل از رأی اعتماد بالای مجلس به وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم آغاز و با ریل‌گذاری صحیح در برخی موضوعات همچون قانون مربوط به تسهیل صدور مجوزها و قوانین مالیاتی همراه شد که توانستیم به موفقیت‌هایی در این حوزه‌ها دست پیدا کنیم.

وی افزود: این هم‌فکری و هم‌افزایی در خصوص سایر موضوعات مهم و مسائل اساسی و کلان نیز در جلسات سران قوا ادامه یافته است.

اختلاف‌نظر قوا فی‌نفسه مضر نیست

سخنگوی دولت با اشاره به وجود برخی اختلاف سلیقه‌ها بین مجلس و دولت، گفت: البته این تعامل به معنای نبود اختلاف سلیقه یا حتی اختلاف‌نظر در مسائل جاری کشور نیست؛ طبیعی است که بین دولت به‌عنوان مجری امور و مجلس به‌عنوان نهاد قانونگذار و ناظر، در مواردی اختلاف‌نظر وجود داشته باشد که در اغلب موارد هم باعث هم اندیشی و مباحثات کارشناسی و در نتیجه پخته‌تر شدن تصمیمات و اقدامات شده است.

بهادری جهرمی با بیان اینکه اختلاف‌نظر بین قوا فی‌نفسه مضر نیست، متذکر شد: اختلاف‌نظری مضر است که باعث انسداد امور مردم شود یا در روند کاری و نیازهای جاری کشور اخلال ایجاد کند.

مجلس لایحه سازمان بازرگانی را از بلاتکلیفی خارج کند

دبیر هیأت دولت با بیان آنکه مصادیق زیادی برای همکاری بین دولت و مجلس وجود دارد که یکی از آن‌ها موضوع تشکیل سازمان بازرگانی است، گفت: حداقل ۱۰ دلیل کارشناسی شده مبنی بر لزوم تشکیل سازمان بازرگانی احصا شده که فقدان شیوه‌های متمرکز و کارآمد برای نظارت بر گرانفروشی و احتکار، ضعف شبکه توزیع، مقابله متمرکز با تورم و ضعف در مدیریت زنجیره تأمین کالا و خدمات از جمله آن‌هاست.

بهادری جهرمی تصریح کرد: وقتی این مسائل نیاز امروز کشور است و مستقیم و غیرمستقیم با شعار سال و مهار تورم ارتباط دارد، انتظار از مجلس این است که لایحه دولت را از حالت بلاتکلیفی خارج کند.

نباید عملکرد فاطمی امین را صرفاً با حوزه خودرو سنجید

سخنگوی دولت درباره استیضاح وزیر صمت هم گفت: سؤال و استیضاح از حقوق قانونی نمایندگان مردم است اما استدلال و انتظار دولت این‌ است که عملکرد آقای فاطمی امین نباید صرفاً با موضوع خودرو سنجیده شود.

افزایش قیمت خودرو غیرمنطقی است

وی با غیرمنطقی دانستن افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو تأکید کرد که حتماً باید برای این مسأله چاره‌اندیشی شود، اما در عین حال متذکر شد: اولاً عملکرد وزارتخانه بزرگ صنعت، معدن و تجارت صرفاً محدود به خودرو نیست و ثانیاً در موضوع خودرو هم عوامل مختلفی مؤثر است که برخی از آن‌ها خارج از حیطه این وزارتخانه است.

بهادری جهرمی با گلایه از رفتار نمایندگان‌ مجلس در استیضاح وزیر صمت با وجود تعلل در تعیین تکلیف لایحه ایجاد وزارت بازرگانی، گفت: یکی از دلایلی که دولت لایحه فوریت‌دار تشکیل سازمان بازرگانی را به مجلس ارسال کرد، همین سنگینی حجم کار وزارت صمت بود که اگر با آن موافقت می‌شد، طبعاً بخشی از ظرفیت‌های این وزارتخانه آزاد و در اختیار مدیریت بهتر مسائلی نظیر خودرو قرار می‌گرفت ولی مجلس با آن مخالفت کرد و حالا به دلیل همین وضعیت بازار خودرو قرار است آقای فاطمی امین را استیضاح کنند!

مجلس در استیضاح وزیر صمت همه مسائل و آمارها را مد نظر قرار دهد

دبیر هیأت دولت با بیان اینکه در بخش‌های مختلف صنعت، معدن و تجارت، آمارها گویای رشدهای قابل قبولی است، اظهار داشت: رشد منفی نیم درصدی معدن در تابستان ۱۴۰۰، در طول مدیریت آقای فاطمی امین مثبت شده و در پاییز ۱۴۰۱ به ۲ درصد رسیده است.

وی افزود: افزایش ۵۰ درصدی تجارت خارجی نسبت به پیش از شروع دولت سیزدهم و رشد مراودات تجاری با همسایگان، کاهش آمار تورم تولیدکننده از ۶۰.۹ درصد در چهار فصل منتهی به پاییز ۱۴۰۰ به ۴۳.۷ درصد در چهار فصل منتهی به پاییز ۱۴۰۱ از دیگر نقاط مثبت در کارنامه آقای فاطمی امین است و احیای صدها کارخانه و واحد اقتصادی تعطیل یا نیمه‌راکد هم در دوره مدیریتی وی در وزارت صمت محقق شده است که انتظار منطقی دولت از مجلس این است که در بحث استیضاح به همه این مسائل و آمارها توجه شود.

هر مساله‌ای که تحقق بهبود شرایط اقتصادی و ارتقای وضعیت معیشتی را دور کند، حاشیه‌ای است

بهادری جهرمی در پاسخ به این سؤال که در شرایط فعلی موضوع اصلی کشور چیست و چه مواردی حاشیه‌ای هستند که رهبری سه قوه را به پرهیز از آن توصیه کردند، گفت: موضوع اصلی امروز کشور، مهار تورم و رشد تولید است که سه قوه هم بر آن اتفاق نظر دارند. هر مسأله‌ای که این هدف مشترک را از دستور کار قوا دور کند و وحدت و انسجام میان قوا را برهم بزند یا به تضعیف آنها منجر شود، حاشیه به حساب می‌آید. با تمرکز همه قوا بر این موضوع، ان‌شاءالله وضعیت اقتصادی و معیشتی هم بهبود خواهد یافت.

کد خبر 62649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =