نرخ تورم به زیر ۴۰ درصد رسید/ کاهش ۱۳.۸ درصدی رشد نقدینگی

سخنگوی دولت با اشاره به کاهش ۲.۵ درصدی نرخ تورم نقطه به نقطه در تیرماه گفت: از تورم ۶۰ درصدی به تورم‌ نقطه به نقطه زیر ۴۰ درصد در حال حاضر رسیده‌ایم.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، علی بهادری جهرمی در واکنش به هتک حرمت دنباله‌دار قرآن کریم در کشورهای اروپایی نشست خبری امروز(سه شنبه)در ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری را با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز کرد و افزود: مطالبه اصلی جمهوری اسلامی ایران توقف اهانت به قرآن است.

بهادری جهرمی با ارایه آخرین آمار از شاخص های اقتصادی کشور گفت: براساس گزارش اخیر مرکز آمار، روند نزولی نرخ رشد تورم ادامه داشته و تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور که در خردادماه امسال ۴۲.۶ درصد بوده در تیرماه در مقایسه با ماه قبل ۳.۲ درصد کاهش یافته و به زیر ۴۰ درصد رسید.

وی این ارقام را بیانگر استمرار روند نزولی نرخ رشد تورم دانست و افزود: البته این نرخ بالاست ولی بیانگر آن است که مسیر تحقق این برنامه ها در حال طی شدن است و از تورم ۶۰ درصدی به کمتر از ۴۰ درصد رسیده ایم.

به گفته وی، در حالی که پرداخت تسهیلات در شبکه بانکی در سال گذشته رشد ۴۵.۳ درصدی و در سه ماهه اول ۱۴۰۲ رشد ۲۵.۸ درصدی داشته، حجم نقدینگی در مرداد ۱۳۹۲ معادل ۶۴۰ هزار میلیارد تومان بود که در پایان شهریور ۱۴۰۰ این رقم به ۴ هزار و ۶۸ هزار میلیارد تومان رسید.

وی با اشاره به رشد نقدینگی، تصریح کرد: رشد نقدینگی از حدود ۴۳ درصد در ابتدای استقرار دولت، خرداد امسال به ۲۸ درصد رسیده و کاهش ۱۳.۸ درصدی داشته در حالی که پرداخت تسهیلات در شبکه بانکی کاهش نیافته و افزایش ۴۵ درصدی داشته است.

به گفته سخنگوی دولت سه ماهه اول سال نرخ تسهیلات ۲۵.۸ درصد رشد داشته است.

بهادری جهرمی افزود: همزمان پابه پای حرکت در راستای کاهش و کنترل رشد نقدینگی، رشد اقتصادی مدنظر بوده به گونه ای که در صنایع دارویی رشد ۱۱.۷ درصدی را شاهد بودیم و نرخ آمار بیکاری در فصل بهار که فصل فعالی نیست با کاهش نسبت به سال قبل همراه بوده است و این‌ مسیر نشان از آن دارد که مشکلات موجود در تورم، بیکاری، گرانی و رکود به تدریج در حال برطرف شدن و در مسیر درمان قرار گرفته است.

وی با اشاره به رشد اقتصادی بیش از ۴ درصدی کشور، اظهار داشت: نرخ بیکاری فصل بهار نیز طبق اعلام مرکز آمار ایران به عدد بی سابقه ۸.۲ درصد (نسبت به بهار سال گذشته) کاهش یافته است.

سخنگوی دولت گفت: بیش از ۴۵۰ هزار کشاورز تاکنون گندم های تولیدی خود را تحویل دولت داده اند و پیش‌بینی می شود امسال در خرید گندم از کشاورزان رکوردشکنی داشته باشیم.

۲۴۰ طرح اولویت‌دار برای رفع تنش آبی در کشور

سخنگوی دولت درباره برنامه دولت برای مدیریت بحران آب در کشور با اشاره به اینکه مشکل آب و خشکسالی یک بحران جهانی است، اظهار داشت: در ابتدای آغاز به کار دولت حدود ۳۰۰ نقطه کشور تنش آبی شناسایی شد که برای رفع این تنش ها ۲۴۰ طرح اولویت‌دار در سرتاسر کشور تعیین و مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه به طور میانگین بودجه آنها در سال گذشته سه برابر شده است، افزود: در سال گذشته ردیف مستقلی برای طرح‌های اضطراری به مبلغ ۱۳ هزار میلیارد تومان در قانون بودجه درج شد و دولت تلاش و تمرکز خود را بر تکمیل طرح های نیمه تمام و اجرای طرح جهاد آبرسانی گذاشت.

حجم کل تجارت خارجی به ۱۱۲ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۱ رسید

بهادری جهرمی درباره تجارت خارجی دولت سیزدهم نیز گفت: طبق گزارش سازمان توسعه تجارت، صادرات ایران به ۱۵ کشور همسایه در سال توافق هسته‌ای ۲۲ میلیارد دلار و در سال پایانی دولت قبل ۲۰ میلیارد دلار بوده اما در سال ۱۴۰۱ و با وجود تحریم های ظالمانه این رقم افزون بر ۳۰ میلیارد دلار شد.

سخنگوی دولت افزود: تجارت خارجی ما با همسایگان نیز از ۳۲ میلیارد دلار در اجرای برجام و ۳۶ میلیارد دلار در سال پایانی دولت گذشته به ۵۸ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

به گفته وی، تجارت با آفریقا نیز در دولت سیزدهم دو برابر شد و از ۶۰۰ میلیون دلار به ۱۲۰۰ میلیون دلار رسید.

بهادری جهرمی حجم کل تجارت خارجی را در سال ۱۳۹۹ برابر ۷۳ میلیارد دلار اعلام کرد که این شاخص در سال ۱۴۰۱ به ۱۱۲ میلیارد دلار افزایش یافت.

برنامه دولت کنترل تورم و رشد اقتصادی است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال در مورد سخنان روز گذشته رئیس قوه قضائیه مبنی بر اینکه دولت و مجلس برنامه ها و اقدامات خود را برای تحقق شعار سال توضیح دهند، در تشریح اقدامات دولت، گفت: برنامه های دولت برای تحقق شعار سال که در راستای کنترل تورم و تحقق رشد اقتصادی است در نشست های خبری سخنگوی اقتصادی دولت بارها اعلام‌ و درخصوص تبیین و بسته‌ منسجم در دولت بارها اطلاع رسانی شده است.

وی با بیان اینکه نگاه دولت بر اصلاح ناترازی صندوق ها همواره روشن بوده، افزود: این دولت رکورد دار تسویه بدهی به صندوق ها است و در سال گذشته ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از بدهی به صندوق ها تسویه شده است.

وی با تاکید بر اینکه اصلاح ناترازی صندوق ها برای بازنشستگان از اولویت های دولت است، تصریح کرد که در این راستا بریز و بپاش های ناسالم مدیریتی نیز در صندوقها کاهش یافته است.

بهادری جهرمی درخصوص برخی برداشت‌ها از پیشنهادات دولت در لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: شخص رئیس جمهور نسبت به وضعیت معیشتی بازنشستگان حساس بوده و معتقد است کسی که بازنشسته می شود، هزینه های زندگی اش از کارمند شاغل بیشتر است و این عبارت را به کار می برند که «کارمندان خرج اولاد دارند ولی بازنشسته ها خرج نوه ها را هم دارند».

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه دولت به هیچ وجه موافق کاهش در حقوق دریافتی بازنشستگان‌ نیست، افزود: هرگونه برداشتی که شده با نگاه دولت تطابق ندارد. دولت اجازه نمی دهد هیچ‌گونه تعرضی نسبت به حقوق بازنشستگان اتفاق بیفتد نرخ های افزایش حقوق بازنشستگان نشان از همین اهتمام دولت دارد. دولت نگاهش این است که نرخ افزایش حقوق متناسب با حفظ قدرت خرید باشد و این روش های مختلفی دارد.

فاقد ساختار منسجم برای نظارت بر بازار هستیم

وی درپاسخ به سوالی درباره اظهارات رئیس مجلس مبنی بر اینکه تشکیل وزارت بازرگانی به تولید ضربه می زند، گفت: اگر مجلس به کلیات یک لایحه بعد از یک سال و نیم رأی مثبت داده، بهتر است که یک صدا از مجموعه های مختلف حاکمیت شنیده شود. دوم اینکه مردم‌قضاوت کنند آیا ساختارهای موجود برای نظارت بر بازار را کافی می‌دانند؟

بهادری جهرمی تاکید کرد: ما ساختار منسجم برای نظارت بر بازار نداریم و قوانین گذشته نظارت بر بازار را تقسیم کرده اند و یک ساختار منسجم و مقتدری وجود ندارد؛ اگر تحقق شعار سال یعنی کنترل تورم یک ضرورت است، یکی از اهرم‌های آن کنترل بازار است که نیازمند یک ساختار منسجم است. منتظر هستیم تا این در دولت نهایی شود.

انتظار دولت قیمت‌گذاری بر اساس شرایط کلی اقتصاد کشور است

بهادری جهرمی در مورد قیمت‌گذاری خودرو در شورای رقابت گفت: هرچند مطابق صلاحیتی که مجلس به شورای رقابت داده، این نهاد مستقل است اما ضروری است با هماهنگی و تعامل با نهادهایی که مسئول مهار تورم هستند، اقدام شود یا تصمیمی اتخاذ گردد.

وی تاکید کرد: این منافاتی با استقلال این نهاد ندارد اما انتظار دولت این است که اینگونه تصمیمات یکجانبه و یکطرفه و بدون در نظر گرفتن شرایط کلی اقتصاد کشور و تحقق شعار سال برای مهار تورم نباید اخذ شود.

کد خبر 65410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =