تاکید بر تعامل منطقی با حاکمیت برای توقف روندهای آسیب‌زا

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران معتقد است: تداوم روندهای آسیب‌زا برای تولید و اقتصاد باید متوقف شود و اتاق ایران و شهرستان‌ها در ۴ سال پیش رو باید بر تعامل علمی و منطقی با حاکمیت به منظور توقف این روندها تمرکز کنند.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم‌نیوز از اتاق بازرگانی ایران، محمود نجفی عرب رئیس اتاق تهران با اشاره به اولویت‌های هیات رئیسه اتاق ایران در دوره دهم، گفت: باید در چهارسال پیش رو همه ما در اتاق ایران، اتاق تهران و شهرستان‌ها بر تعامل سازنده و بیان استدلالی با حاکمیت برای رفع چند مشکل اصلی کسب‌وکارهای اقتصادی متمرکز شویم.

وی ادامه داد: به اعتقاد من صاحبان کسب‌وکار در بخش خصوصی با چند مشکل اساسی از جمله موضوع نرخ ارز و عرضه و تقاضای آن، صادرات، قیمت‌گذاری دستوری، نرخ پایین سرمایه‌گذاری و نا ترازی انرژی مواجه هستند.

رییس اتاق تهران با بیان اینکه چند نرخی بودن ارز و وجود رانت موجود در آن به شدت آسیب‌زاست، افزود: علاوه بر این قیمت‌گذاری دستوری هم چالش‌برانگیز شده است. بیش از ۴۰ سال است که کشور دچار این بلیه است و روز به روز هم بدتر می‌شود. هرچه فشار اقتصادی افزایش پیدا می‌کند مسئولین هم بیشتر به فکر کنترل قیمت‌ها و افزودن به لیست کالاهای قیمت‌گذاری دستوری می‌افتند. ما می‌توانیم با استدلال و منطق اقتصادی به حاکمیت اثبات کنیم که نظام قیمت‌گذاری دستوری به نفع مردم، جامعه و اقتصاد کشور نیست.

نجفی عرب گفت: نرخ سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در کشور به شدت پایین است و این معضل همه اقتصاد کشور را درگیر کرده است، همان‌طور که دود نا ترازی برق به چشم همه کسب‌وکارهای اقتصادی می‌رود. درواقع تولید به شدت آسیب می‌بیند. رفتاری که با بخش خصوصی تولیدکننده برق داشتیم منطقی نبوده و قیمت‌گذاری دستوری و جلوگیری از صادرات انگیزه تولید را از آن‌ها گرفته است.

وی تأکید کرد: باید مجموعه اتاق‌ها و تشکل‌ها، بسیج شویم تا همسو با هم و با تعامل منطقی و علمی، حاکمیت را متقاعد کنیم این روندها به نفع کشور نیست و باید از ادامه این شیوه‌ها دست بردارد. باید در این ۴ سال انرژی خود برای حل این مسائل بگذاریم تا بتوانیم دست‌کم یکی دو مشکل اساسی فعالان اقتصادی را حل کنیم.

رئیس اتاق تهران با بیان اینکه ضرورت دارد موازی کاری در حوزه تشکل‌ها از بین برود گفت: اتاق باید در توانمندسازی تشکل‌ها هزینه کند. بودجه ۴ در هزاری که ما دریافت می‌کنیم در اصل باید برای توانمندسازی تشکل‌ها استفاده شود.

کد خبر 66266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =