کیفیت گندم ایران افزایش یافت/ صرفه‌جویی ۲۰۰ میلیون دلاری ارز با تولید هسته اولیه بذر گندم

رییس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر با اشاره به افزایش کیفیت گندم ایران اعلام کرد: میزان پروتئین گندم کشور به طور متوسط از ۹ تا ۱۰.۵ درصد به ۱۱ تا ۱۲.۵ درصد رسیده است.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم نیوز از وزارت جهاد کشاورزی، «توحید نجفی میرک» با اشاره به افزایش کیفیت گندم تولید ایران ظرف دو دهه اخیر افزود: علاوه بر افزایش پروتئین، میزان گلوتن گندم تولید داخل نیز ۲۵ و ۳۰ درصد است و میزان پروتئین و گلوتن دو شاخصه مهم کیفیت گندم می‌باشد.

رییس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر اظهارداشت: بخش تحقیقات غلات موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر پای ثابت تامین امنیت غذایی در کشور است، زیرا هسته اولیه بذر گندم و جو در این بخش تولید می‌شود.

وی تصریح کرد: سالانه حداقل ۳۰۰ هزار تن بذر گندم و جو که در کشور تولید می‌شود، منشا اولیه‌اش در بخش تحقیقات غلات در کرج و مراکز تحقیقاتی در استان‌ها است که زیر نظر ما فعالیت می‌کنند.

وی تولید و معرفی هسته‌های اولیه بذر گندم، جو و تریتیکاله را از مهمترین وظایف بخش تحقیقات غلات از زیربخش‌های موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر عنوان کرد و اظهار داشت: اگر هسته اولیه بذر گندم و جو در این بخش به مشکل بخورد، سالانه باید به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار بذر وارد کشور شود.

وی اصلاح ارقام گندم و جو را از دیگر وظایف بخش تحقیقات غلات نام برد و تصریح کرد: یکی از مهمترین وظایف ما تولید و معرفی ارقام گندم و جو متحمل به کم‌آبی به کشاورزان است.

رییس بخش تحقیقات غلات موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر ادامه داد: ما به دنبال بهره‌وری آب از طریق معرفی ارقام متحمل به کم‌آبی هستیم.

نجفی میرک اظهار داشت: این بخش تحقیقات، کیفیت ارقام را بررسی می‌کند به طوری که ما هزاران ژنوتیپ، ژرم پلاسم و مخزن ژنی ارقام را بررسی و از میان آنها یکی، دو تا رقم که دارای کیفیت و ارزش غذایی بالایی هستند را معرفی می‌کنیم.

وی درباره کیفیت آرد گندم نانوایی‌ها نیز گفت: استفاده از آرد بدون سبوس موجب کاهش کیفیت نان نانوایی‌ها می‌شود.

کد خبر 66327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =