پنج تا ۶ میلیون متر مکعب به ظرفیت توزیع سی ان جی در کشور افزوده می‌شود

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی گفت: با تجهیز ۴۰۰ ایستگاه سوخت‌گیری گاز طبیعی فشرده (سی ان جی) بین پنج تا ۶ میلیون متر مکعب به ظرفیت توزیع این سوخت در کشور افزوده می‌شود.

به گزارش اگزیم‌نیوز، جلیل سالاری روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در اصفهان افزود: امروز تفاهم‌نامه تجهیز ۴۰۰ جایگاه سوخت‌گیری گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) در سراسر کشور با تکیه بر توانایی شرکت های داخلی امضا شد.

وی با بیان اینکه ۸۰ تا ۹۰ درصد تجهیزات صنعت سی ان جی در کشور بومی سازی شده است، اظهار داشت: متناسب با تحولات فناوری روز، سه تغییر در جایگاه های سی ان جی در این قرارداد پیش بینی شده است.

معاون وزیر نفت بهینه سازی مصرف انرژی و افزایش ظرفیت مجاری عرضه سوخت گاز طبیعی فشرده را از جمله اهداف انعقاد این قرارداد دانست و گفت: در این قرارداد از ظرفیت مجموعه هسا و شرکت های دانش بنیان در زمینه تجهیزات سی ان جی استفاده می شود.

سالاری خاطرنشان کرد: با توجه به زیرساخت های موجود و توانایی شرکت های داخلی پیش بینی می شود که این جایگاه های جدید تا یک سال آینده تجهیز شود.

به گفته وی، پیش از این نیز در یک قرارداد، تجهیز ۸۵۰ جایگاه سی ان جی به هسا واگذار شد که این شرکت موفق به تجهیز ۴۵۰ جایگاه در طول یک سال شد.

وی با اشاره به وجود ۲ هزار و ۵۵۰ جایگاه سی ان جی در کشور، گفت: برای ۴۰۰ جایگاه جدید مکانیابی انجام شده است و تلاش می شود تا دسترسی مردم به این جایگاه در سراسر کشور فراهم شود.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه از حدود ۲۳ میلیون دستگاه خودرو در کشور حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو دوگانه سوز است، تصریح کرد: برای افزایش میزان مصرف سی ان جی باید انگیزه خودروسازان بمنظور افزایش تولید خودروهای دوگانه سوز را بالا ببریم.

سالاری افزود: در زمان حاضر از حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد ظرفیت جایگاه های سوخت سی ان جی در کشور استفاده می شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه میزان مصرف بنزین در زمان حاضر در کشور روزانه حدود ۱۱۵ میلیون لیتر است، تصریح کرد: این میزان نسبت به سال گذشته ۱۳ میلیون افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه قیمت بنزین در بازار منطقه یک دلار برای هر لیتر است و با سی ان جی حدود ۷۰ سِنت اختلاف قیمت دارد، تاکید کرد: با احتساب این اختلاف قیمت، ارزش افزوده بالایی در صورت تجهیز ۴۰۰ جایگاه سی ان جی و افزایش میزان توزیع این سوخت به دست خواهد آمد.

رئیس هیات مدیره شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) نیز در جمع خبرنگاران گفت: مجموعه هسا تجربه خوبی در گذشته در زمینه تجهیز جایگاه های سی ان جی داشته است که ابعاد مختلف تخصصی دارد.

امیر سرتیپ افشین خواجه فرد افزود: آنچه باعث شد که در این زمینه به سازمان صنایع هوایی مراجعه شود به لحاظ کمپرسورها، مسائل ایمنی و ابزار کنترلی است زیرا در صنایع هوایی تجهیزات این چنینی زیاد داریم.

وی با اشاره به تجهیز حدود ۸۰۰ جایگاه سی ان جی توسط هسا در سال های گذشته، خاطرنشان کرد: امروز وزارت دفاع مُصر است که سر ریز حوزه های تخصصی در صنعت دفاعی را به بخش های دیگر بویژه صنعت نفت و گاز منتقل کند.

امیر خواجه فرد تاکید کرد: ما باید خود را برای ارائه خدمات بیشتر به مردم با شتاب بالاتر آماده کنیم.

وی با بیان اینکه در تفاهم‌نامه تجهیز ۴۰۰ جایگاه سوخت‌گیری سی ان جی، مدیریت کلان با قرارگاه خاتم الاوصیا وزارت دفاع است، افزود: مجموعه هسا نیز بعنوان مجری تخصصی تلاش می کند با حداقل هزینه این قرارداد را اجرا کند.

وی با بیان اینکه میزان خودکفایی و بومی سازی جایگاه های سی ان جی در کشور ۸۰ درصد است و برخی تجهیزات مانند کمپرسور بطور کامل بومی است، تصریح کرد: اگر ما امروز بخواهیم همین کار را از طریق مشارکت خارجی انجام کنیم جزو بندهای تحریمی است و به ما امکانات و تجهیزات نمی دهند.

وی اضافه کرد: امروز وزارت دفاع مصمم به افزایش شرکت های دانش بنیان و زنجیره تامین است.

نصرالله ناظریان، رئیس قرارگاه سازندگی خاتم‌الاوصیا وزارت دفاع نیز درباره این تفاهم‌نامه گفت: امروز استفاده از همه ظرفیت های موجود برای تغییر سبد مصرف سوخت در کشور ضروری است.

وی افزود: وظیفه وزارت دفاع در این قرارداد، استفاده حداکثری از زیرساخت های موجود در کشور و توان صنعتی برای اجرای مفاد آن در حداقل زمان ممکن و با حداکثره بهره بری است.

تفاهم‌نامه تامین تجهیزات ۴۰۰ جایگاه سوخت گیری گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) در سراسر کشور روز دوشنبه در شرکت هسا در شاهین‌شهر اصفهان امضا شد.

این تفاهم‌نامه بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، قرارگاه سازندگی خاتم‌الاوصیا وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و شرکت صنایع هواپیماسازی (هسا) منعقد شد.

بر اساس این تفاهم نامه مقرر است با استفاده از ظرفیت و توانمندی های دانشی و فناورانه شرکت هسا و بخش خصوصی و با تصویب منابع لازم در شورای اقتصاد، ۴۰۰ جایگاه سوخت سی ان جی در نقاط مختلف کشور ایجاد و تجهیز شود و در اختیار مردم قرار گیرد.

کد خبر 66907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =