افزایش یک میلیارد مترمکعبی مصرف گاز صنایع در زمستان ۱۴۰۱ با وجود کاهش شدید دما

دیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز گفت: برخی گفتند قطعی گاز باعث شده صنایع دچار چالش شوند و میزان تولید افت کند؛ اما واقعیت این است که در سال گذشته، ۵۰ میلیارد متر مکعب مصرف بخش صنعت بود، در صورتی که در سال قبل از آن، میزان مصرف ۴۹ میلیارد متر مکعب بود. در بخش سیمان، همان میزان مصرف سال ۱۴۰۰ در سال ۱۴۰۱ هم وجود داشت و کاهش نیافت.

به گزارش اگزیم نیوز، مسلم رحمانی امروز (دوشنبه) در دومین میزگرد تخصصی اصحاب رسانه و مدیران شرکت ملی گاز ایران در خصوص پیشرفت گازرسانی در کشور اظهار داشت: ۱۲۵۳ شهر و بالغ بر ۳۹ هزار و ۷۰۰ روستا (نزدیک به ۳۰ میلیون واحد مسکونی) در کشور از نعمت گاز برخوردارند.

وی درباره استفاده صنایع از گاز گفت: در حال حاضر بیش از ۱۵۲ هزار صنعت از صنایع کشور از گاز (به صورت خوراک یا سوخت) استفاده می‌کنند.

رحمانی توضیح داد: ۳۷۲ نیروگاه کوچک و بزرگ، ۷۲۴ صنعت بزرگ (شامل پتروشیمی)، ۸۲ صنایع سیمان، ۳۵۰ صنایع فلزی و ۲۵۷ صنایع فولادی و احیا تحت پوشش گازرسانی هستند.

وی ضمن اشاره به محدودیت‌های بودجه‌ای برای شرکت ملی گاز در سال جاری گفت: ۳ هزار و ۳۰۰ پروژه در سطح کشور در بحث گازرسانی تعریف شده که نیاز به نزدیک به ۳۳ هزار میلیارد تومان تأمین اعتبار دارد.

رحمانی درخصوص اهمیت گاز در اقتصاد کشور اظهار کرد: تعداد مشترکان شرکت ملی گاز، سالانه بین ۶ تا ۷ درصد افزایش یافته و رشد بخش مشترکان صنعتی و نیروگاهی تقریباً دو برابر مشترکان بخش خانگی بوده است که نشان می‌دهد گاز، محور توسعه کشور است.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به افت دمای زیاد در سال ۱۴۰۱ و مشکلات ۱۷ هزار مشترک شرکت ملی گاز در تربت‌جام، مدیریت مصرف در بخش خانگی در سال گذشته را مناسب دانست و گفت: سال گذشته هم بحث قیمت‌ها و هم بحث فرهنگ‌سازی که در شرکت ملی گاز اتفاق افتاد، کمک کرد تا بحث مدیریت مصرف در کشور صورت بگیرد.

رحمانی درخصوص امکان کنترل مصرف به کمک مردم توضیح داد: در سال گذشته به محض اینکه مردم بخشی از تربت‌جام دچار قطعی گاز شدند، به دلیل اطلاع‌رسانی مناسب، در شبی که متوسط دمای کشور نزدیک به منفی ۱۲ بود، نزدیک به ۱۰۰ میلیون متر مکعب کاهش مصرف کل داشتیم که شاید بخشی از آن مربوط به همکاری برخی از صنایع بود که خودشان برای رعایت محدودیت‌های مصرف گاز پیشقدم شدند اما مردم هم واقعاً رعایت و بهینه مصرف کردند.

وی با انتقاد از هجمه صورت‌گرفته به وزارت نفت و شرکت ملی گاز در سال گذشته، اظهار کرد: گفتند قطعی گاز باعث شده صنایع دچار چالش شوند و میزان تولید افت کند؛ اما واقعیت این است که در سال گذشته، ۵۰ میلیارد متر مکعب مصرف بخش صنعت بوده است، در صورتی که در سال قبل از آن، میزان مصرف ۴۹ میلیارد متر مکعب بود. در بخش سیمان، همان میزان مصرف سال ۱۴۰۰ در سال ۱۴۰۱ هم وجود داشت و کاهش نیافت. در بخش پتروشیمی کمی کاهش وجود داشت؛ اما همه آن به دلیل محدودیت گاز نبود و بخشی از پتروشیمی‌ها بخصوص پتروشیمی‌های متانولی به دلیل ملاحظات داخلی خودشان میزان مصرف را در سال ۱۴۰۱ کاهش دادند.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با توضیح اینکه بخش تجاری (از جمله رستوران‌ها) در تابستان تقریباً روزانه ۵ میلیون متر مکعب مصرف می‌کنند گفت: در زمستان این عدد به ۴۹.۵ یا ۵۰ میلیون متر مکعب می‌رسد.

وی با بیان این موضوع که دمای رفاه برای مراکز تجاری ۱۸ درجه است، توضیح داد: دو سه سال است که در کشور در فضای باز رستوران‌ها و مراکز تجاری از گرماتاب‌ها یا مشعل‌ها استفاده می‌شود؛ همچنین در برخی از مناطق مرفه‌نشین از استخرهای روباز یا بالکن‌هایی با گرماتاب‌های برقی یا گازی استفاده می‌کنند که به معنای هدررفت صددرصد منابعی است که قابلیت صادرات دارد؛ ضمن اینکه این موضوع باعث آلودگی محیط زیست نیز می‌شود.

رحمانی همچنین از تشویق مشترکان خوش‌مصرف در آیین‌نامه جدید اصلاح تعرفه‌های گاز خبر داد و گفت: اگر مشترکان در بازه زمانی ۱۶ آذر تا ۱۵ اسفندماه نسبت به دوره مشابه در سال پیش ۱۰ تا ۳۵ درصد کمتر مصرف کنند، نه تنها هزینه‌ای پرداخت نخواهند کرد، بلکه مبلغی نیز به عنوان پاداش صرفه‌جویی دریافت خواهند کرد.

وی ادامه داد: الگوی مصرف به‌این گونه است که در سه پلکان اول، مشترکین کم‌مصرف قرار دارند که حدود ۷۰ درصد مصارف به این پلکان تعلق دارد؛ پلکان‌های‌ بعدی به ترتیب، مشترکین با مصرف متوسط، پرمصرف و بسیار پرمصرف خواهند بود؛ ضمن آن‌که دامنه مصرف نیز از ۷۵ مترمکعب به ۱۰۰ مترمکعب افزایش یافته است.

به گفته رحمانی، از ابتدای سال ۱۴۰۲، دامنه مصرف برای ۱۲ پله اشاره‌شده، ۱۰۰ مترمکعب خواهد بود؛ ضمن آن‌که به رغم افزایش دامنه مصرف، تعرفه‌ها هیچ تغییری نکرده و همانند سال قبل اعمال می‌شود و فقط در پلکان ۱۱ و ۱۲، به ازای هر مترمکعب، ۵ و ۶ هزار تومان دریافت می‌شود.

کد خبر 69278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =