هدایت اعتبار به سمت تولید با انتشار سپرده گواهی خاص/ نوسانات بازار طلا و ارز کنترل شد

کارشناس پولی و بانکی با بیان اینکه تامین مالی اخیر از طریق انتشار سپرده گواهی خاص با نرخ ۳۰ درصد با هدف تأمین منابع مالی مورد نیاز بخش تولید با ویژگی‌های ابلاغ شده از سوی بانک مرکزی، گفت: انتشار سپرده گواهی خاص می‌تواند به مدیریت هیجان نوسانات نرخ ارز و طلا کمک کند.

به گزارش اگزیم نیوز، حجت الله فرزانی روز دوشنبه در گفت‌وگویی اظهار داشت: گواهی سپرده قطعا به تامین مالی تولید کمک می‌کند، زیرا گواهی سپرده خاص است و گواهی سپرده خاص به این معناست که باید پول مردم جمع آوری شود و به یک پروژه اختصاص یابد و منابع حاصل از پروژه را بانک جمع آوری کند و در قالب سود قطعی به سرمایه گذارانی که این گواهی سپرده‌ها را خریداری کرده اند، پرداخت کند؛ لذا منابع این سپرده‌ها که از طرف مردم است، برای یک مصارف خاص تعریف شده و به همین علت هم به آن گواهی سپرده خاص می‌گویند و براین اساس هم تامین مالی رقم می‌خورد.

وی افزود: این طرح با هدف هدایت اعتبار بوده و هدف‌گذاری سیاست‌گذار به این معنا است که بتواند بحث‌های مربوط به اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی را در قالب تامین سرمایه در گردش محقق کند؛ لذا از این جنبه تاثیر مثبتی بر واحدهای تولیدی دارد، زیرا از ابتدای سال بانک مرکزی سیاست‌های انقباضی را در پیش گرفته بود و نرخ سپرده قانونی به طور میانگین از ۱۰ و ۱۰.۵ درصد افزایش پیدا کرده و تقریبا تا ۱۳ درصد بالا رفته بود که این موضوع توان اعتباردهی بانک‌ها را کاهش داد.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به تنگنای اعتباری شرکت‌ها و واحدهای تولیدی یادآور شد: واحدهای تولیدی که مخصوصا تا پایان سال دچار مشکل نقدینگی می‌شوند، می‌توانند از این محل تامین مالی کنند و با انتشار این گواهی سپرده، این موضوع انجام می‌شود. ضمنان این کار باعث کمک به وضعیت اقتصادی و تولید خواهد شد.

فرزانی گفت: باتوجه به اینکه نرخ اعلامی در این گواهی سپرده‌ها تقریبا نرخ ۳۰ درصدی اعلام شده است که ۷.۵ درصد بیشتر از نرخ سپرده‌های بانکی است، می‌توانیم بگوییم که مقداری نرخ‌های تصمیم گیری را در کشور افزایش می‌دهد، یعنی نرخ بدون ریسک با این حجم و ابعادی که اعلام شده است، افزایش ۳۰ درصدی داشته و می‌تواند بر بازارهای مالی اثر بگذارد.

کاهش سرعت گردش پول در شرایط هیجانی

این کارشناس ادامه داد: دستاورد دیگر این سیاست این است که حجم پول را در شبکه بانکی کاهش می‌دهد و حرکت بین پول وشبه پول را رقم می‌زند، یعنی از سهم پول که سپرده‌های کوتاه مدت دیداری و جاری اشخاص در بانک‌ها است و معمولا خیلی سریع در سایر بازارها همچون ارز و طلا حرکت می‌کند کاسته شده و این پول‌ها را به شبه پول یا سپرده‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت تبدیل می‌کند؛ لذا ترکیب پول را در شبکه بانکی تغییر می‌دهد و از این جنبه می‌تواند به نوعی سرعت گردش پول را در بازار مخصوصا در شرایط هیجانی کم کند.

مدیریت نوسانات طلا و ارز

فرزانی گفت: اگر جمع آوری پول با این سیاست موفقیت آمیز باشد، می‌تواند روی ارز و طلا که بازارهایی است که با این موضوع رابطه مستقیم دارند، تاثیر بگذارد تا جایی که درحال حاضر شاهد متوقف شدن سرعت رشد قیمت ارز و طلا هستیم؛ بنابراین این موضوع نشان می‌دهد که این شوک می‌تواند به مدیریت هیجان نوساناتی که روی نرخ ارز و طلا پیش آمده بود کمک کند.

کد خبر 71364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =