آمار دور از واقعیت، عامل خطا در تصمیم گیری کلان

اعلام رشد ۸.۸ درصدی در بخش صنعت از سوی مرکز آمار ایران و همچنین جذب ۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در این حوزه، توقع ظهور تغییرات محسوس در وضعیت اقتصادی را در جامعه ایجاد می کند

اعلام رشد 8.8 درصدی در بخش صنعت که از سوی مرکز آمار ایران و همچنین جذب 2 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در این حوزه، توقع  ظهور تغییرات محسوس در وضعیت اقتصادی را در جامعه ایجاد می کند.این درحالی است که رکود همچنان بر سر اقتصاد ایران سایه افکنده و چشم انداز روشن پسابرجام تبدیل به وضعیت انتظار و انفعال شده است. هرچند کندی روند تغییرات در این شرایط عادی است و صبوری را در همه بخش های اقتصاد می طلبد، اما آمارهای متناقض درباره در اینباره می تواند مدیریت اقتصادی را تحت الشعاع قرار دهد. در این باره گفتگویی انجام داده ایم با دبیر کل و عضو هیات رییسه خانه اقتصاد،آقای مسعود دانشمند و نیز سیدعلی صدری نایب رییس خانه اقتصاد که در ادامه می خوانید:

مسعود دانشمند نایب رییس خانه اقتصاد در اینباره گفت: شکی در آمار ارائه شده از سوی وزارت صنعت و معدن ندارم اما وقتی صحبت از رشد صنعت می کنیم یعنی رشد تولید و در پی آن رشد اشتغال را در پی داشته باشیم.اینکه ما بگوییم مصرف برقمان بالا رفته این نشانه این است که تولیدمان بالا رفته، موجه نیست. این مورد ممکن است یکی از شاخص هایی باشد که ما را راهنمایی کند اما این همه ماجرا نیست. وقتی صحبت از افزایش تولید می کنیم حتمن باید اشتغال و واردات مواد اولیه و کالاهای مواد نیمه آماده برای واحدهای تولیدی نیز افزایش یافته باشد.این در حالی است که آمارهای گمرک خبر از کاهش واردات کالای واسطه ای می دهد.وقتی واردات  مواد اولیه صنایع ما کم شده،اشتغال و تولید ناخالص ملی مان افزایش نداشته، چطور می توانیم افزایش تولید را توجیه کنیم؟

وی ادامه داد: مرکز آمار ایران باید به تفکیک شاخص ها را اعلام کند، مولفه های زیرمجموعه تولید با آنها مقایسه شود تا ببینیم نتایج اعلام شده با آنچه که بعنوان افزایش نرخ رشد صنعت مطرح می شود تطابق دارد یا خیر. در اصطلاح عام گفته می شود مردم بهبود وضعیت اقتصادی را در سفره خود مشاهده می کنند. این یک واقعیت ساده است که در حال حاضر رخ نداده است.

وی به آمار دیگری که خبر از جذب 10 میلیارد دلاری سرمایه خارجی در کشور می دهد اشاره کرد و گفت: 10 میلیارد دلار در ده سال یعنی 400 میلیون دلار در یکسال که در مقایسه با حجم واردات و صادرات ما که چیزی نزدیک به 120 میلیارد دلار است، رقم قابل اعتنایی نیست.با این وجود وقتی صحبت از جذب سرمایه گزاری خارجی می کنیم یعنی باید انتظار داشته باشیم تولید و اشتغال ما بالا رفته باشد. در حالیکه چنین اتفاقی نیفتاده است. در واقع تفاهم نامه هایی امضا شده که تا عملی شدن آنها فاصله وجود دارد.گرفتن مجوزهای لازم برای اجرایی شدن پروتکل ها زمان بر است. در حال حاضر روند جذب سرمایه گزار خارجی راکد است.

دانشمند گفت: استانداردهایی داریم که طبق ان برای ایجاد یک شغل پایدار بین 100 تا 150 میلیون تومان سرمایه گزاری لازم است.رقم 20 میلیارد دلاری که بعنوان سرمایه خارجی جذب شده از سوی سازمان سرمایه گزاری و  و کمک های فنی اقتصادی اعلام می شود چقدر شغل ایجاد کرده؟ ما افزایشی در نرخ اشتغال نمی بینیم پس این اعداد و ارقام هنوز روی کاغذ هستند و اگر قراردادی هم نهایی شدهبه دلیل مشکلات بانکی و نیاز به اخذ مجوز در مبدا و مقصد در کش و قوس مشکلات بانکی بین المللی که با وجود امضای برجام مرتفع نشده مانده است.

وی موانع رشد صنعت را وصل نشدن به نظام بانکی بین الملل، درگیری فرایند تولید در تصدی گری به جای سیاست گذاری و دولتی بودن اقتصاد دانست و گفت: باید این موانع برطرف شوند تا بتوانیم بارقه امید را در آینده ببینیم. بهتر است در وضعیت موجود هزینه و انرژی اقتصاد کشور در مولفه های پیشرانی چون پتروشیمی، صنایع معدنی،صنایع تبدیلی کشاورزی و صنایع ساختمانی صرف شود.ما با فاصله گرفتن از خام فروشی و بالابردن ارزش افزوده می توانیم تولید را رونق بخشیده و نرخ اشتغال را بالا ببریم. دانشمند اقتصاد مقاومتی را مترادف با تمرکز بر تولید داخل و عدم امیدواری به خارج دانست و گفت: مشکل  دیگر امروز اقتصاد ما اینست که همه مدیران اقتصادی ما امیدشان را به برجام گره زده اند.با بدعهدی های امریکا همه برنامه های ما بلاتکلیف مانده است.

سید علی صدری نایب رییس خانه اقتصاد نیز آمار ارائه شده از سوی دولت را موضوع تازه ای ندانست وی گفت: غالبا دولت ها برای مثبت جلوه دادن عملکرد خود این آمارها را اعلام می کنند. اولا باید دید منابع و ابزارهای آمارگیری و همچنین چگونگی صحت آمار باید از طرف یک دستگاه بیطرف که وابستگی به حاکمیت نداشته باشد مورد بررسی قرار بگیرد. و صرفا کار علمی تخصصی در این رابطه انجام دهد. وی
آنچه که در جامعه دیده می شود مغایر با این آماره دانست و افزود: در صورت صحت این آمار ما باید نتیجه آن را در سفره مردم مشاهده می کردیم.

صدری، دولت چابک، سیستم اجرایی وارسته را نیاز اقتصاد راکد کشور اعلام کرد و گفت: دستگاههای اجرایی ما نیازمند تغییر هستند تا بتوانند اقتصاد را از کرختی خارج کنند.از طرفی در مباحث مدیریتی با سوءمدیریت مواجهیم.این مساله باید اصلاح شود.

نایب رییس خانه اقتصاد افزود: با کوچک سازی دولت و خروج دولت از اقتصاد دولتی بصورت واقعی می توان اقتصاد را ترمیم کرد. باید به جای حمایت از شبه دولتی ها، بخش خصوصی را توانمند کنیم بعنوان مثال .ما مدیریت ابزاری در بخش گمرکات نداریم. تصمیم گیریهای اشتباه و متناقض به تولید داخل ضربه می زند.درست کار کردن سیستم مدیریتی جلو بسیاری از اشتباهات و در نتیجه ضربه خوردن به اقتصاد را می گیرد.

صدری ارائه آمار و ارقام اشتباه را منجر به خطا در تصمیم گیری برای اقتصاد دانست  و گفت: با این وضع اقتصاد ما مسیر اشتباه را طی خواهد کرد.اگر سیاسیون کار سیاسی خود را بکنند و اقتصاد را به بخش خصوصی واگذار کنند و اجازه بدهند تا این بخش کار خودش را بکند قطعا شاهد اتفاقات مثبت در این زمینه خواهیم بود.

کد خبر 12720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =