قطار اقتصادی دولت یازدهم روی ریل ثبات و بهبود

المانیتور در گزارشی با اشاره به دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه اقتصاد بر ضرورت تداوم این سیاست ها در ۴ سال آینده تأکید کرده و موانع موجود را نیز بررسی کرد

تنها دو ماه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زمان باقی است. طی این مدت رییس جمهور کشورمان آنطور که المانیتور در گزارشی بررسی کرده زمان دارد تا رأی دهندگان ایرانی را نسبت به عملکرد خود متقاعد کندبه گزارش اگزیم نیوز به نقل از المانیتور، پایین بودن ضریب اشتغال در کشور از یک سو و رکود اقتصادی در بخش های مختلف از سوی دیگر به خصوص در بخش مسکن و ساختمان همچنین ضعف کسب و کار در بازارهای مختلف از نشانه های سختی شرایط اقتصادی است که دولت باید در زمان باقیمانده بر آنها تمرکز کند.

در این میان بر اساس این گزارش رییس جمهور و تیم وی در دولت یازدهم آنطور که وعده داده بودند در زمینه روابط خارجی توانستند شرایط مناسبی را برای ایران به وجود آورند. این در حالی است که حسن روحانی یک اقتصاد فلج شده و به شدت پوپولیست زده را در سال 2013 از احمدی نژاد دریافت کرد که هزینه های زیادی را در همه بخش های اقتصادی روی دست دولت گذاشته است. بر اساس این گزارش اقتصاد ایران در دولت قبل با تورم 40 درصدی و رشد اقتصادی منفی 6 درصدی روبرو شد و زمانی که دولت روحانی بر سر کار آمد رشد اقتصادی مثبت و به ارقام بیسابقه در یک دهه گذشته رسید و در عین حال تورم توانست از 10 درصد پایین تر بیاید.

این گزارش می افزاید دولت ایران با توافق مهمی با قدرت های بزرگ دنیا توانست شرایط را برای فروش نفت بیشتر از یک سو و جذب سرمایه گذاران خارجی از سوی دیگر فراهم کند که این دو موضوع از موفقیت های مهم ایران در دولت یازدهم به شمار می رود. المانیتور در این گزارش با اشاره به صحبت های لیلاز کارشناس مسایل اقتصادی می نویسد ایران کشوری با مردم ثروتمند است اما تمایلی به سرمایه گذاری ندارند.

وی معتقد است اگر سرمایه گذاری جدید جذب اقتصاد کشور نشود رشد اقتصادی بار دیگر به صفر خواهد رسید. المانیتور یکی دیگر از موفقیت های روحانی را ایجاد شفافیت در اقتصاد ایران و مبارزه با فساد دانسته و می گوید این دو عامل باعث رغبت بیشتر سرمایه گذاران به حضور در اقتصاد خواهد شد. این گزارش در ادامه با اشاره به چالش های نظام بانکی می گوید: بدهی های سمی و منابع قفل شده سیستم بانکی مشکلات زیادی را در مسیر خروج از رکود ایجاد کرده است که بر اساس آمارها وام های مشکوک الوصول یا سوخت شده 45 درصد تسهیلاتی است که پرداخت شده است.

 این مسأله باعث شده منابع پولی در اقتصاد کاهش یابد. یکی دیگر از چالش های مورد اشاره المانیتور سیاست های پیش بینی نشده ترامپ در برابر اقتصادایران است که می تواند شرایط سختی را به عنوان مثال با تحریم های جدید و بیشتر برای ایران ایجاد کند؛ همانطور که در مبارزات انتخاباتی خود نیز بارها به آن اشاره کرده است.

به گزارش اگزیم نیوز تحلیل فوق در شرایطی از سوی المانیتور مطرح می شود که کارشناسان داخلی بر این باورند برای تثبیت سیاست های دولت روحانی باید زمان ریاست جمهوری وی یک دوره دیگر تمدید شود. به عقیده کارشناسان اقتصادی دولت یازدهم به ناچار باید زیرساخت های مورد نیاز برای رشد اقتصادی و بهبود تولید را فراهم می کرد؛ زیرساخت هایی که در دولت قبل به طور کلی نابود شده بود.

به عقیده آنها دولت یازدهم با چند چالش اساسی دولت را از احمدی نژاد تحویل گرفت؛ رشد اقتصادی منفی، تورم بسیار بالا، فساد مالی قابل توجه، بازارهای بی ثبات همچون ارز و طلا و حتی سهام، کاهش شدید درآمدهای نفتی، کاهش عمیق بهای نفت، تحریم های سنگین اقتصادی و ... همگی باعث شکنندگی بالای اقتصاد ایران شده بود درحالیکه در چهار سال گذشته دولت تقریبا این موانع را از جلوی پای اقتصاد ایران برداشته است.

بر این اساس دولت نیازمند گذشت زمان برای جایگیری این سیاست ها است تا بتواند شرایط را برای رشد و رونق اقتصادی در چهار ساله دوم خود فراهم سازد. به عقیده کارشناسان اقتصادی ورود یک دولت جدید به عرصه قدرت به خصوص اگر با تفکرات پوپولیستی نیز همراه باشد می تواند تمام دستاوردهای اقتصادی اخیر را از کشور بازپس بگیرد.

کد خبر 20067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =