پتانسیل های پنهان اشتغال در اقتصاد ایران

مجید عینیان: صنایعی که مقیاس تولید بالاتر دارند، ظرفیت بیشتری نیز برای استخدام نیروی کار در آنها وجود دارد

ایجاد و تأمین اشتغال، به ویژه برای جوانان همواره یکی از دغدغه های جامعه و سیاستگذاران اقتصادی بوده است. درحال حاضر، با توجه به رشد جمعیت در دهه های قبل و جذب ناکافی نیروی کار در مشاغل و نیز ترکیب نیروی کار که بخش بزرگی از آن را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند، اشتغال به یک چالش مهم برای دولت تبدیل شده است. در این راستا اگزیم نیوز با دکتر مجید عینیان، اقتصاددان به گفتگو پرداخته است که در ادامه می خوانید:

عینیان با اشاره به اینکه صنایعی در ایران وجود دارد که از ظرفیت خوبی برای اشتغال برخوردار است، ادامه داد: البته با توجه به اینکه اقتصاد ایران طی سال های آینده با عرضه قابل توجه نیروی کار با تحصیلات دانشگاهی روبرو است، تقویت بخش صنعت می تواند فرصت های شغلی مناسب را برای این افراد فراهم کند.

وی ادامه داد: صنایعی که مقیاس تولید بالاتر دارند، ظرفیت بیشتری نیز برای استخدام نیروی کار در آنها وجود دارد. در این مورد می توان به صنعت پوشاک اشاره کرد که بیش از صنایع دیگر نیروی کار را در بر می گیرد و می تواند گزینه مناسبی برای افزایش اشتغال باشد.

وی افزود: بر این اساس می توان از این معیارها برای تعیین پتانسیل اشتغالزایی صنایع مختلف استفاده کرد. لذا صنایعی که مقیاس تولید در آنها رشد بیشتری داشته باشد، پتانسیل اشتغالزایی بالاتری نیز در آینده خواهند داشت. به گفته وی در واقع صنایعی قابلیت افزایش اشتغال را دارند که مبتی بر نیروی کار باشند نه سرمایه. به عنوان مثال صنعت پتروشیمی گزینه مناسبی برای افزایش اشتغال نیست چرا که جنس این صنعت متکی بر سرمایه است نه نیروی کار.

عینیان در خصوص افزایش اشتغال پیشنهاد کرد: از نظر من باید سیاست گذاری حداقل دستمزد منطقه ای شود. بدین صورت که دستمزد هر منطقه با توجه به نرخ بیکاری و وضعیت اقتصادی مردم آن محدوده تعیین شود.

وی اضافه کرد: وقتی که دستمزد در کلانشهرها بیشتر باشد، جمعیت به سمت این مناطق هجوم می‌آورد و پیامدهای فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی فراوانی را به همراه دارد و باعث می‌شود نیروی کار مفید و مولد در مناطق کمتر توسعه یافته بیش از پیش مهاجرت کنند.

وی ادامه داد: با اشاره به اینکه دستمزد منطقه‌ای برای رعایت عدالت در مناطق مختلف و بر اساس سبد معیشت خانوار در هر منطقه خواهد بود، تاکید کرد: البته هزینه زندگی در کلان شهرها مانند تهران همچون مسکن و اجاره بها از سایر مناطق گرانتر است.

به گفته عینیان دستمزد باعث می شود اشتغال در مناطق توسعه نیافته کشور به شدت تحت تاثیر قرار بگیرد و مردم این مناطق به شهرهای دیگر مهاجرت کنند. بدین ترتیب باید دستمزد در هر منطقه متناسب با ویژگی های خاص خودش تعیین شود.
وی با اشاره به اینکه صادرات می تواند به اشتغال کمک کند، گفت: اشتغال از طریق رونق تولید داخلی امکان پذیر است. وی این سیاست را اولویت های اصلی و بسیار مهم در بخش اقتصاد برشمرد.

وی افزود: برای توسعه صادرات صنایع داخلی و افزایش سهم بازار جهانی باید رویه و سیاست جدیدی در حوزه صنعت کشور دنبال شود از این‌رو توجه بیشتر به توسعه محصول باکیفیت برای ورود به بازارهای بین‌المللی یا توسعه بازار خارجی بسیار بااهمیت است.

عینیان تصریح کرد: درواقع کیفیت کالاهای تولیدی یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازهایی است که موجب توسعه صنعتی و رونق صادرات کشورها و بقا و دوام حضور بنگاه‌های اقتصادی می‌شود و رقابت‌پذیری را در بازار جهانی تضمین می‌کند.

به کفته وی بدیهی است برای توسعه و رونق صادرات، تولید در کشور باید براساس استانداردهای بین‌المللی باشد تا بتواند در بازارهای خارجی حضور پیدا کند. برای این کار باید ابتدا کیفیت محصولات داخلی ارتقا یافته و قیمت آن منطقی باشد.

کد خبر 20123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =