موازی کاری دولتی ها، عامل کاهش تولید و صادرات دارو

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: مصوبه های چند سال اخیر وزارتخانه های بهداشت و صمت در خصوص میزان و اقلام تولید و صادرات دارو، باعث شده تا فعالان این بخش، سردرگم شده و بازارهای خارجی را از دست دهند.

محمود نجفی‌عرب روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز؛ با اشاره به محدودیت های ایجاد شده برای ثبت سفارش صادرات دارو، افزود: هم اکنون این مجوز را وزارت بهداشت صادر ‌می‌کند، در حالی که سازمان توسعه تجارت باید در این خصوص تاییدیه ارائه دهد.

 وی ادامه داد: این سیاست و مصوبه جدید، موازی کاری به شمار می رود و هدر رفتن انرژی و سرمایه صنعت دارو را منجر می شود.

نجفی عرب با اشاره به تنوع محصولات تولیدی دارویی و چگونگی مدیریت صادرات آن از سوی وزارتخانه های مربوطه، افزود: وزرات بهداشت می تواند با ارائه فهرست اقلام مورد نظر، از سازمان توسعه تجارت درخواست همکاری تا در خصوص صادرات برخی داروها محدودیت و نظارت اعمال کند.

وی گفت: وزارت بهداشت متولی صدور مجوز برای صادرات دارو نیست ولی با حمایت و ارائه تسهیلات، می تواند در افزایش میزان و نوع صادرات دارو در بازارهای هدف نقش مطلوبی ایفا کند.

رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران با انتقاد از آشنا نبودن متولیان حوزه صادرات وزارت بهداشت، گفت: همه محصولات دارویی تولید شده در ایران قابلیت صادرات دارند اما فرایند طولانی ثبت برای صدور از سوی این وزارتخانه باعث شده تا این مهم در بازه زمانی چهار تا پنج ساله رخ دهد و داروی صادراتی در مقطع حساس بازه زمانی مصرف، بازار خود را از دست دهد.

 این عضو اتاق بازرگانی ایران، صنعت دارویی کشور را پیشرو در علم و تولید دانست و افزود: داروهای  ایرانی،در سطح جهانی، بسیار مطرح بوده و حتی زیرساختی ایجاد شده تا هر داروی وارداتی طی بازه زمانی چند ماهه در داخل کشور تولید شود.

وی ادامه داد: اما موازی کاری در بخش دولتی، باعث ایستایی صنعت دارو ایران شده و شرایطی که ۲۰ سال گذشته از نظر محدودیت تولید و توزیع، حاکم بوده را همچنان شاهد هستیم.

بسته شدن فهرست دارویی کشور در دو سال گذشته و عدم مجوز ورود داروهای جدید به این فهرست در حالی رخ داده که شرکت‌های داخلی آمادگی تولید و صادرات این اقلام را دارند به طوری که این سیاست وزارت بهداشت نیز مورد اعتراض فعالان حوزه بایوتک و فناوری قرار گرفته است.

نجفی عرب در پایان گفت: جلسات متعددی با معاونت علمی ‌و فناوری ریاست جمهوری برگزار شده؛ تا این نهاد، مذاکرات لازم را با وزارت بهداشت و سندیکای صادرکنندگان دارو نیز گفت و گوهای لازم را با مسئولان مربوطه جهت رفع این موازی کاری ها و محدودیت ها انجام دهد.

کد خبر 39700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =