کاهش تورم ماهانه بخش‌های صنعت و معدن در اردیبهشت

مرکز آمار ایران اعلام کرد: در اردیبهشت ماه امسال، تورم ماهانه بخش‌های صنعت و معدن نسبت به ماه قبل از آن به ترتیب یک واحد درصد و ۰.۵ واحد درصد کاهش داشته است.

به گزارش روز شنبه اگزیم نیوز، مرکز آمار ایران اعلام کرد: شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در اردیبهشت ماه امسال ۱۱۸۶.۶ است که نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ۳.۳ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۲۲.۹ درصد افزایش و در دوازده ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ۲۸.۹ درصد افزایش داشته است.

درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ نسبت به ماه قبل از آن (تورم ماهانه) ۳.۳ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۴.۳ درصد)، یک واحد درصد کاهش داشته است؛ به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ نسبت به ماه قبل، ۳.۳ درصد افزایش دارد.

در این ماه بیشترین تورم ماهانه با ۱۲.۶ درصد مربوط به گروه ساخت انواع آشامیدنی‌ها و کمترین تورم ماهانه با ۰.۵ درصد مربوط به گروه ساخت کُک و فرآورده‌های حاصل از پالایش نفت است؛ همچنین در این ماه گروه‌های ساخت سایر تجهیزات حمل ونقل و ساخت فلزات پایه به ترتیب با تورم ۰.۵- درصد و ۰.۴- درصد مواجه بوده‌اند.

درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۲۲.۹ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۱۹.۰ درصد)، ۳.۹ واحد درصد افزایش داشته است؛ به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۲۲.۹ درصد افزایش دارد. در این ماه بیشترین تورم نقطه به نقطه با ۳۸.۸ درصد مربوط به گروه ساخت انواع آشامیدنی‌ها و کمترین تورم نقطه به نقطه با ۷.۲ درصد مربوط به گروه ساخت کاغذ و محصولات کاغذی است.

درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در دوازده ماههی منتهی به اردیبهشت ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه در سال قبل، ۲۸.۹ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۲۹.۲ درصد)، ۰.۳ واحد درصد کاهش داشته است؛ به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در دوازده ماه منتهی به اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۲۸.۹ درصد افزایش دارد.

بیشترین تورم سالانه در این ماه با ۶۰.۳ درصد مربوط به گروه ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات طبقه‌بندی نشده درجای دیگر و کمترین تورم سالانه با ۱۵.۴درصد مربوط به گروه ساخت کاغذ و محصولات کاغذی است.

شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن

مرکز آمار ایران همچنین شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن در اردیبهشت ماه را اعلام کرد که براساس آن شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن در این ماه ۱۹۸۵.۲ است که نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ۱.۶ درصد، نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۱۹.۷ درصد و در دوازده ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه)، ۳۹.۲ درصد افزایش داشته است.

درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ۱.۶ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۲.۱ درصد)، ۰.۵ واحد درصد کاهش داشته است؛ به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات معدنی به ازای تولید محصولاتشان در داخل کشور، در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ نسبت به ماه قبل، ۱.۶ درصد افزایش دارد.

بیشترین تورم ماهانه در اردیبهشت ماه با ۴.۷ درصد مربوط به گروه سایر معادن و کم‌ترین تورم ماهانه با ۱.۱ درصد مربوط به گروه کانه‌های فلزی است.

درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۱۹.۷ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۱۷.۸ درصد)، ۱.۹ واحد درصد افزایش داشته است؛ به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات معدنی به ازای تولید محصولاتشان در داخل کشور، دراردیبهشت ماه ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۱۹.۷ درصد افزایش دارد.

بیشترین تورم نقطه به نقطه در این ماه با ۳۱.۹ درصد مربوط به گروه سایرمعادن و کمترین تورم نقطه به نقطه با ۱۶.۷ درصد مربوط به گروه زغالسنگ است.

درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن در دوازده ماه منتهی به اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه در سال قبل، ۳۹.۲ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۴۱.۴ درصد)، ۲.۲ واحد درصد کاهش داشته است؛ به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات معدنی به ازای تولید محصولاتشان در داخل کشور، در دوازده ماه منتهی به اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۳۹.۲ درصد افزایش دارد.

بیشترین تورم سالانه در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با ۴۴.۲ درصد مربوط به گروه سایر معادن و کم‌ترین تورم سالانه با ۲۷.۱ درصد مربوط به گروه زغال سنگ است.

کد خبر 74288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =